ویتامین‌های مورد نیاز برای بدن کودکان (قسمت دوم)

ویتامین‌های مورد نیاز برای بدن کودکان (قسمت دوم) 1
  • آهن

آهن در تولید هموگلوبین، نقش مهمی ایفا می‌کند. هموگلوبین پروتئینی است که وظیفه انتقال اکسیژن را به ارگان‌ها و ماهیچه‌ها برعهده دارد. عدم مصرف مواد غذایی حاوی آهن و نیز بروز عفونت‌های مختلف در بدن کودک، وی را با فقر شدید آهن روبه‌رو می‌کند و درست در همین زمان کودک دچار آنمی یا کم‌خونی شدید خواهد شد.

نحوه مصرف: زمانی ‌که پزشک به آنمی (کم‌خونی) کودک مشکوک می‌شود، برای بررسی میزان هموگلوبین و نیز میزان ذخیره آهن بدن، آزمایش خون درخواست می‌کند. سپس با بررسی نتیجه آزمایش، مکمل آهن تجویز خواهد کرد که معمولاً به شکل شربت یا پودر شکلاتی‌رنگ است و باید تا چند ماه مصرف شود.

  • ریزمغذی‌ها

بدنی که سیستم ایمنی قوی و بالایی دارد، به راحتی با انواع بیماری‌های عفونی و بویژه عفونت‌های دستگاه تنفسی، مقابله می‌کند. به همین دلیل معمولاً پزشکان توصیه می‌کنند که برای تقویت ایمنی بدن، ریزمغذی‌ها را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید.

نحوه مصرف: سه‌گانه روی، طلا، نقره در کنار گوگرد (سولفور)، مجموعه‌ای از ریزمغذی‌ها را تشکیل می‌دهند. روی، خاصیت ضدعفونی‌کنندگی دارد، طلا عملکرد دفاعی گلبول‌های سفید را تقویت می‌کند و نقره قاتل انواع باکتری‌ها است. در این میان گوگرد به نوسازی غشاء مخاطی بینی و گلو کمک بزرگی می‌کند. ریزمغذی‌ها در کیسه‌های کوچکی بسته‌بندی شده‌اند که باید همراه با غذا و در مایعی حل و سپس مصرف شوند. پزشکان توصیه می‌کنند که طول درمان را تا یک‌ماه ادامه دهید.

  • مکمل‌های ویتامین

خستگی، کمبود خواب و نیز عدم توانایی در تمرکز، همگی از نشانه‌های فقر ویتامین است و این کمبود به‌مرور زمان به بروز عفونت‌هایی در سطح بدن منجر می‌شود.

نحوه مصرف: معمولاً مصرف مکمل‌های ویتامین بعد از 2 تا 3 سالگی آغاز می‌شود. البته دقت کنید که در آنِ واحد چند نوع مکمل را به کودک ندهید! چون احتمال خطر تداخل دارویی با مکمل‌های ویتامینA وجود خواهد داشت!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *