اسفناج سرچشمه انواع ویتامین‌های مورد نیاز بدن

اسفناج، این برگ کوچک تیره‌رنگ، هزار و یک خاصیت مفید دارد. این گیاه به‌صورت خام یا پخته، در بسیاری از دستورهای آشپزی به کار می‌رود. در ادامه با ما همراه باشید تا با فواید معجزه آسای آن بیشتر آشنا شوید.

هر 100گرم اسفناج، 20 کالری انرژی دارد، به همین دلیل این گیاه در نوع خود یک معجزه لاغری به شمار می‌رود! اسفناج منبع غنی آب و فیبر است، از این‌رو مصرف آن به افرادی که همواره دغدغه بالارفتن وزنشان را دارند و نیز افرادی که می‌خواهند شکمی تخت داشته ‌باشند، توصیه می‌شود. کارشناسان تغذیه توصیه می‌کنند مصرف این گیاه را حتماً در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید چون هم قابلیت سیرکنندگی بالایی دارد و هم جذب چربی‌ها توسط سلول‌های بدن را کاهش می‌دهد.

اسفناج منبع ویتامین‌ها و املاح معدنی است. ویتامین‌های گروه B، C، E و همچنین بتاکاروتن که ماده پیش‌ساز ویتامین A است، در این گیاه به‌وفور یافت می‌شود. این برگ کوچک منبع خوبی از آهن است به‌ویژه اگر با موادی مصرف شود که حاوی ویتامینC هستند. به عنوان مثال ویتامینC موجود در کیوی، فلفل یا مرکبات، جذب آهن موجود در اسفناج را آسان می‌سازد.

اسفناج حاوی روی (زینک)، کلسیم، منیزیم و نیز مقدار کمی اُمگا3 است. این گیاه یک آنتی‌اکسیدان قوی است و از آنجا که کلروفیل و بیوفلاونوئید (ویتامینP) بالایی دارد، یک ضدسرطان قوی نیز محسوب می‌شود. بتاکاروتن (کاروتنوئید) موجود در این گیاه، در محافظت از پوست و قدرت بینایی بسیار مؤثر است.

کارشناسان تغذیه توصیه می‌کنند که این گیاه را حتی‌الامکان خام مصرف کنید چون ویتامین‌هایC و B نسبت به حرارت بسیار حساس هستند اما از سوی دیگر، ویتامینE، بتاکاروتن، روی یا آهن موجود در اسفناج، در اثر پختن و حرارت، نه تنها از بین نمی‌روند بلکه قوی‌تر می‌شوند. به همین دلیل بهتر است که این گیاه مقوی را در اشکال مختلف مصرف کنید.

اگر بیماری کلیوی دارید، اسفناج را خام میل ‌کنید چون اسفناج پخته اسید اگزالیک دارد که برای مبتلایان به سنگ کلیه مضر است.

اگر داروی ضدانعقاد خون مصرف می‌کنید، ترجیحاً یا دور اسفناج را خط بکشید یا فقط دو بار در هفته به سراغ آن بروید، چون ویتامین K موجود در آن، انعقاد خون را تسریع می‌کند.

توصیه آخر این‌که اسفناج پخته را به سرعت مصرف کنید چون اسفناج در این حالت، به سرعت نیز سمی می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *