خستگی با کم‌خونی ارتباط دارد

خستگی با کم‌خونی ارتباط دارد امروزه در بسیاری از جوامع، اغلب افراد به دلایل مختلفی دچار فقرآهن هستند. این کمبود، اثرات سوء بسیاری بر سیستم بدنی فرد می‌گذارد که یکی از آن‌ها خستگی مفرط است. پزشکان توصیه می‌کنند برای جلوگیری از بروز کم‌خونی، بهترین راه این است که مصرف مواد غذایی غنی از آهن را در برنامه روزانه خود بگنجانیم!

آنمی یا فقرآهن که معمولاً با رنگ پرید‌گی شدید چهره، تنگی نفس، ضربان بالای قلب و نیز خستگی مفرط همراه است، با تغذیه مناسب قابل پیشگیری است. البته باید در انتخاب مواد غذایی دقت کنیم چون ممکن است در کنار مواد غذایی غنی از آهن، مواد دیگری را مصرف کنیم که جذب آهن را کاهش دهند، بنابراین انتخاب نوع غذاهای مصرفی، از اهمیت بالایی برخوردار است.

پزشکان به این نتیجه رسدند که خستگی با کم خونی ارتباط دارد و باید در رژیم غذائی خود گوشت قرمز و امعاء و احشام گوسفند (مثل دل و جگر) و غذاهای دریایی منابع غنی آهن هستنداضافه کنند. البته اگر این موادغذایی با منابع گیاهی غنی از آهن مصرف شوند، تأثیر بیشتری خواهند داشت. از میان این منابع گیاهی می‌توان به عدس، لوبیا، لوبیا سفید و نخود اشاره کرد. سبزیجات پخته (کلم یا گل کلم) و یا خام، بهترین موادی هستند که به جذب آهن کمک می‌کنند. کیوی و مرکبات نیز زمینه جذب آهن را در بدن فراهم می‌سازند.

در این میان، چای (مصرف بالای یک لیتر در روز)،شراب قرمز، شکلات، قهوه و… از جمله موادی هستند که جذب آهن را متوقف می‌کنند.

چه زمانی لازم است که از مکمل‌های آهن استفاده کنیم؟

خستگی با کم‌خونی ارتباط دارد پزشکان معتقدند زمانی ‌که کمبود آهن از طریق آزمایش خون ثابت می‌شود و نیز هنگامی‌ که مواد غذایی مصرفی جوابگوی این کمبود نیستند، مصرف مکمل‌ها اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. نوجوانان و نیز بانوانی که خونریزی شدید قاعد‌گی دارند، معمولاً باید از این قسم مکمل‌ها استفاده کنند. البته این وظیفه پزشک است که در وهله اول کم‌خونی را تشخیص دهد و بعد با توجه به نوع و شدت کم‌خونی، دوز دارو را تجویز نماید بنابراین از مصرف خودسرانه مکمل آهن به دلیل عوارض نامطلوبی که می‌تواند به دنبال داشته باشد خودداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *