از پزشک و داروساز خود باید چه انتظاراتی داشته باشیم

از پزشک و داروساز خود باید چه انتظاراتی داشته باشیم 1

زمانی که شما به‌عنوان بیمار به پزشک مراجعه می‌کنید، ممکن است انتظارات مختلفی از او داشته باشید که شاید همه این انتظارات معقول و منطقی نباشند. براساس پروتکلی که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است، شما می‌توانید 6 انتظار معقول از پزشک یا داروساز خود داشته باشید.

  1. شرایط شما را درک کند

پزشکان نباید براساس یک دستورالعمل کلی تجویزهایی در مورد تغییر سبک زندگی به شما ارائه بدهند. شما به‌عنوان بیمار می‌توانید از پزشک خود انتظار داشته باشید که قبل از تجویز هر دارو یا تغییر سبک زندگی به شرایط اقتصادی، محیط زندگی، نوع کار و توان فیزیکی یا روانی شما توجه داشته باشد.

  1. به وقت شما احترام بگذارد

متاسفانه برخی از پزشکان اهمیت چندانی برای وقت بیمارشان قائل نیستند و گاهی ساعت‌ها او را در مطب یا بیمارستان منتظر نگه می‌دارند. شما می‌توانید از پزشک خود، مخصوصا در موارد اورژانسی، انتظار داشته باشید که احترام بیشتری برای وقت شما قائل باشد. در غیر این صورت، توصیه می‌شود که پزشک خود را عوض کنید.

  1. همراه با شما تصمیم بگیرد، نه برای شما

شما به‌عنوان بیمار باید از پزشک‌تان توقع داشته باشید که با حوصله کافی، زمان مناسبی به ویزیت شما اختصاص بدهد و صبر کند تا تمام مشکلات‌تان را برای او بازگو کنید. سپس درباره تمام راه‌های ممکن درمانی با شما مشورت و بهترین راه ممکن برای‌تان انتخاب شود. این‌که پزشک‌تان بخواهد به‌صورت انفرادی و بدون مشورت با شما راه درمان را انتخاب کند، اصلا گزینه مطلوبی نیست.

  1. شرایط مالی شما را در نظر بگیرد

شاید شما مجبور باشید در مواردی به پزشکانی مراجعه کنید که دستمزدهای بالا دارند یا هزینه ویزیت و کار خود را قبل از وارد شدن به اتاق معاینه دریافت می‌کنند. شما می‌توانید به‌عنوان یک بیمار از پزشک خود توقع داشته باشید که در مورد مسائل مالی کمی با هم کنار بیایید و اعتمادی دوجانبه بین‌تان برقرار باشد. یک پزشک خوب، پزشکی است که مسائل مالی بعد از سلامت بیمار برای او اهمیت دارند

  1. در مورد داروها با شما مشورت کند

گاهی شما به مصرف داروهای ساختنی یا دارویی با برند خاصی نیاز پیدا می‌کنید. اگر هزینه ساخت یا خرید این دارو بیشتر از حد معمول یا تصور بیمار باشد، پزشک و داروساز باید قبل از تهیه دارو، بیمار را در جریان هزینه دارو قرار دهند تا اگر او توانایی پرداخت هزینه‌های بالا را نداشت، موارد جایگزینی برایش تجویز شود. با این‌حساب، شما به‌عنوان یک بیمار می‌توانید قبل از خرید هر داروی جدیدی از داروساز خود درباره هزینه نهایی آن محصول سوال کنید و او هم باید کاملا شفاف پاسخ شما را بدهد.

  1. اطلاعات تغییر دارو را در اختیارتان قرار دهد

حتما برای‌تان پیش آمده است که گاهی داروخانه‌های اطراف‌، داروی مورد نظر شما را نداشته‌اند. در این مورد، ممکن است پزشک داروساز تشخیص بدهد که شما می‌توانید داروی مشابهی را مصرف کنید. اگر چنین اتفاقی افتاد، شما می‌توانید از داروساز خود توقع داشته باشید که اطلاعات مربوط به داروی جدید را در اختیارتان قرار بدهد و تفاوت‌های احتمالی آن با داروی تجویزی را حتما بگوید.

یک نکته!

شما به‌عنوان بیمار، همیشه یک ارباب‌رجوع محسوب می‌شوید که وقت و پولی که هزینه می‌کنید، ارزشمند است. بنابراین، هرگاه که احساس کردید از سوی کادر درمانی مورد بی‌احترامی یا تحت فشار قرار گرفته‌اید، می‌توانید بدون نگرانی تیم درمان خود را تغییر دهید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *