بلوبری باعث بهبود حافظه و عملکرد شناختی در سالمندان می شود

بلوبری باعث بهبود حافظه و عملکرد شناختی در سالمندان می شود 1

بلوبری باعث بهبود حافظه و عملکرد شناختی در سالمندان می شود؛آیا ترکیبات مغذی موجود در بلوبری می‌توانند مانع از افت شناختی ناشی از بیماری آلزایمر شوند؟ پاسخ دکتر رابرت کریکوریان، سرپرست تیم تحقیقات مرکز مطالعات آکادمیک سلامت دانشگاه سین‌سیناتی به این سوال، مثبت است. دکتر کریکوریان می‌گوید: «نتایج مطالعات ما در این زمینه، تاییدکننده نتایج مطالعات حیوانی و مطالعات اولیه انسانی بود که پیش از این انجام شده است. بر این اساس مصرف بلوبری می‌تواند باعث بهبود حافظه و عملکرد شناختی در سالمندان شود.

آنتوسیانین‌ها مسئول ایجاد رنگ آبی‌تیره بلوبری هستند و در سایر میوه‌ها و سبزیجات با رنگ مشابه از جمله کلم قرمز، بادمجان و کرن‌بری نیز یافت می‌شوند. مطالعات گذشته نشان‌دهنده نقش حافظتی آنتوسیانین‌ها در بیماری‌های قلبی و عروقی، بیماری‌های عصبی تخریب‌کننده و بعضی انواع سرطان‌ها بوده‌اند.

بر اساس اعلام انجمن جهانی آلزایمر در سال 2015، آمار مبتلایان به این بیماری در ایالات متحده آمریکا 5.3 میلیون نفر بوده است. این بیماری نوعی اختلال عصبی است که باعث مرگ سلول‌های مغزی و از دست رفتن حافظه و افت عملکرد شناختی می‌شود. تخمین زده شده است که 5.1 میلیون نفر از این افراد بالای 65 سال سن داشته‌اند. همچنین پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2025 این رقم به 7.1 میلیون نفر برسد.

مطالعات بالینی که در گذشته توسط دکتر کریکوریان و همکارانش انجام شده، نشان داده است که بلوبری می‌تواند بر زمان شروع علائم آلزایمر نیز تاثیر داشته باشد. در اولین مطالعه این گروه از پودر بلوبر منجمد (معادل یک سروینگ بلوبری تازه) به مدت 16 هفته استفاده شده بود و نتایج حاکی از آن بود که افرادی که از این پودر به صورت روزانه استفاده کردند عملکرد مغزی و شناختی بهتری داشته‌اند.

در مطالعه دوم نیز که روی 94 مرد و زن 62 تا 80 ساله‌ای انجام شد که دچار کمبود حافظه بودند، مشخص شد که استفاده از ترکیب بلوبری و روغن ماهی (حاوی امگا3) می‌تواند عملکرد شناختی را بهبود ببخشد اما تاثیر اندکی بر بهبود حافظه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *