دانشمندان و محققان پزشکی:نقش ویتامین C در حفظ سلامتی بدن را جدی بگیرید

دانشمندان و محققان پزشکی:نقش ویتامین C در حفظ سلامتی بدن را جدی بگیرید 1

ویتامین C یکی از آن دسته موادی است که در حفظ سلامت سیستم ایمنی بدن، نقش مهمی ایفا می‌کند. این ویتامین از بدن در برابر مجموعه عوامل خارجی و داخلی حفاظت می‌کند. به‌عنوان‌مثال دخانیات و آلودگی هوا، فشارهایی هستند که از سوی محیط، بدن را تهدید می‌کنند. در مقابل، التهاب‌های درونی بدن، عواملی هستند که ممکن است سلامت داخلی را تحت تأثیر قرار دهند. ویتامین C، میزان ویتامین E را در حالت تعادل نگه می‌دارد و عملکرد روده‌ها، چشم‌ها و تمامی سلول‌ها را تنظیم می‌کند.

میزان ویتامین C موردنیاز بدن، به سن و شرایط فیزیکی هر فرد بستگی دارد. معمولاً یک فرد بزرگ‌سال، روزانه به 75 میلی‌گرم ویتامین C نیاز دارد. ازآنجاکه بدن افراد سیگاری،‌ ویتامین C کمتری جذب می‌کند، این افراد باید روزانه حدود 110 میلی‌گرم ویتامین C دریافت کنند. زنان باردار یا شیرده نیز روزانه به 100 میلی‌گرم از این ویتامین نیاز دارند.

همچنین ویتامین C نقش تعیین‌کننده‌ای در مبارزه با ویروس‌ها و التهاب‌های داخلی دارد، آن‌هم به این دلیل که سیستم ایمنی بدن را فعال نگه می‌دارد. تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد که ویتامین C از ابتلا به سرطان، آب‌مروارید و بیماری‌های قلبی و عروقی جلوگیری می‌کند. این ویتامین کلسترول خون را نیز در حالت متعادلی نگه می‌دارد. ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان قوی محسوب می‌شود، چون در حفظ سلامت سلول‌ها بسیار مؤثر است.

کمبود ویتامین C، بدن را با مشکلات بسیاری مواجه می‌کند. به‌طورکلی استرس و استعمال دخانیات، جذب ویتامین C را کاهش می‌دهند و درنتیجه بدن با کمبود این ویتامین مواجه می‌شود. کمبود ویتامین C، هرچند که در کشورهای مغرب زمین کمتر دیده می‌شود، به بیماری اسکوربیت ختم می‌شود. خون‌ریزی لثه‌ها، خستگی مفرط و نداشتن توان کافی برای تمرکز، ازجمله مشکلاتی هستند که به دلیل کمبود این ویتامین ایجاد می‌شوند.

پزشکان توصیه می‌کنند از این ویتامین که نقش حیاتی در بدن دارد، غافل نشوید. به هر نحوی که شده، موادی که غنی از ویتامین C هستند را در برنامه غذایی خود بگنجانید. میوه‌ها و به‌خصوص مرکبات، ویتامین C بالایی دارند. بنابراین فلفل‌دانه قرمز، خربزه، کیوی، پرتقال، انبه و کلم بروکلی را حتماً در سبد غذایی خود قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *