رژیم‌غذایی برای وزن‌گیری چه ویژگی‌هایی دارد؟

رژیم‌غذایی برای وزن‌گیری چه ویژگی‌هایی دارد؟

دکتر گلبن سهراب، متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

بسیاری از افراد لاغر به‌منظور افزایش وزن خود به خوردن مواد پرکالری و پرچرب رومی‌آورند اما توجه داشته باشید بالابردن کالری دریافتی به تنهایی، سلامت افراد را به خطر می‌اندازد. به عبارت دیگر افزایش کالری نباید با مصرف چربی‌های مضر یا اشباع به دست بیاید. این مساله باعث می‌شود فرد پس از مدتی دچار افزایش کلسترول و تری‌گلیسیرید خون شود. افرادی که قصد افزایش وزن دارند نباید بیش از حد از اسیدهای چرب اشباع که به وفور در روغن‌های جامد، کره، خامه، شیرینی‌های خامه‌ای و تر، غذاهای سرخ کرده، پنیر پیتزا، انواع سس‌ها و… یافت می‌شوند، استفاده کنند. از این‌رو توصیه می‌شود کالری غذاها با انواع چربی‌های سالم بالا برود. به‌عنوان مثال انواع مغزهای آجیلی که بیشتر در میان‌وعده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند علاوه بر اینکه اسیدهای چرب بسیار خوبی دارند سرشار از انواع موادمعدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند و نه‌تنها سلامت افراد را به خطر نمی‌اندازند که بسیار هم مفید هستند. از بین روغن‌های سالم و مفید هم می‌توان به روغن کانولا که نام دیگر آن کلزاست، روغن زیتون یا خود زیتون اشاره کرد.

همچنین می‌توان برای افزایش کالری از آبمیوه‌های طبیعی استفاده کرد. 1 لیوان آبمیوه طبیعی علاوه بر اینکه حدود 180 کالری انرژی دارد، حاوی انواع ویتامین‌ها بوده و برای بدن بسیار مفید است. ضمن اینکه خوردن موادغذایی مایع برای افراد لاغری که اشتهایی به خوردن ندارد راحت‌تر است. البته در مصرف آبمیوه‌ها نباید زیاده‌روی کرد زیرا فروکتوز آنها بالاست و می‌تواند باعث افزایش تری‌گلیسیرید شود.

خوردن دسرهای شیرین مانند بستنی بعد از غذا هم گزینه خوبی برای دریافت کالری است. از طرفی مصرف دسرهای شیرین باعث افزایش ترشح انسولین می‌شوند و انسولین یکی از هورمون‌هایی است که قندها و سایر موادمغذی را به سمت ذخیره شدن به شکل چربی در بدن سوق می‌دهد.

افراد لاغری که به تازگی رژیم افزایش وزن را شروع کرده‌اند باید در روزهای اول حتی اگر تمایلی به غذا خوردن ندارند طبق برنامه غذایی پیش بروند و از غذاهای مورد نظر بخورند. متخصصان تغذیه معمولا برای روزهای اول، غذاهای مورد علاقه افراد را در نظر می‌گیرند تا فرد به ادامه رژیم ترغیب شود.

نکته مهم‌تر اینکه در کنار رژیم غذایی نباید ورزش و فعالیت بدنی را کنار گذاشت. درست است که فعالیت بدنی کالری‌سوز است اما از جنبه سلامت برای همه افراد حائز اهمیت است زیرا میزان خطر بیماری‌ها را کاهش می‌دهد. ضمن اینکه با ورزش، کالری‌های دریافتی به شکل بافت عضلانی در بدن فرد ذخیره می‌شود و به بافت چربی تبدیل نمی‌شود. در این صورت افزایش وزن با تناسب اندام همراه خواهد بود.

برای چاق شدن عجله نکنید و به سمت مصرف داروهای افزایش وزن که در ماهواره و شبکه‌های مجازی تبلیغ می‌شود نروید. تحقیقات نشان می‌دهند داروهایی که خیلی سریع افراد را چاق می‌کنند اکثرا حاوی کورتون هستند. کورتون هم باعث احتباس آب در بدن می‌شود و مقداری افزایش وزن می‌دهد. غافل از اینکه مصرف این داروها عوارض بسیار زیادی دارند که یکی از آنها پوکی‌استخوان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *