رژیم افراد لاغر چه تفاوتی با افراد چاق دارد؟

رژیم افراد لاغر چه تفاوتی با افراد چاق دارد؟

دکتر گلبن سهراب، متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

اصول غذا خوردن‌ افراد لاغر با سایرین هیچ تفاوتی ندارد. به عبارت دیگر این افراد باید از 5 گروه مواد غذایی در هرم غذایی استفاده کنند تا بدین ترتیب مواد مورد نیاز بدنشان تامین شود. این نکته به همه افراد جامعه در همه گروه‌های سنی و جسمی چه چاق باشند چه لاغر توصیه می‌شود. منتهی مقدار استفاده افراد با توجه به نیاز بدن و مقدار کالری روزانه‌شان متفاوت خواهد بود.

افراد کم‌وزن باید رژیم‌های افزایش وزن را به‌تدریج و آهسته شروع کنند زیرا معده آنها گنجایش غذاهای با حجم زیاد را ندارد و نمی‌تواند آن را تحمل کند. این افراد باید تعداد وعده‌هایشان را زیاد کرده و حجم غذایشان را سالم و کم ولی پرانرژی در نظر بگیرند تا هم علاوه بر کالری زیاد، املاح و ویتامین‌های مختلفی به بدنشان برسد و هم حجم معده‌شان بیش از حد پر نشود.

وزن گرفتن بسیار سخت‌تر از وزن از دست دادن است

یادتان باشد وزن گرفتن بسیار سخت‌تر از وزن از دست دادن است بنابراین باید حوصله داشته باشید و به‌تدریج جلو بروید. اگر فردی بتواند در طول یک ماه یک تا 2 کیلوگرم وزن اضافه کند، به این معناست که خیلی خوب پیش می‌رود و برنامه غذایی‌اش موفق است. در حالی که اگر فردی بخواهد وزن کم کند می‌تواند طی یک ماه بین 2 تا 4 کیلوگرم وزن از دست بدهد و این نشان‌ می‌دهد وزن‌گیری کار سختی است و نیاز به پشتکار دارد.

هرچند بسیاری افراد می‌پسندند که وزن پایینی داشته باشند اما کاهش وزن زیاد هم می‌تواند مشکلاتی را برای افراد ایجاد کند و باعث کم‌انرژی بودن و زود خسته شدن آنها ‌شود. اگر فرد لاغری به اندازه کافی انرژی دارد و مشکلی در این زمینه احساس نمی‌کند شاید نیازی هم به اضافه وزن نداشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *