ضروری ترین آزمایش ها و واکسن ها برای پنجاه سالگان

ضروری ترین آزمایش ها و واکسن ها برای پنجاه سالگان 1

ضروری ترین آزمایش ها و واکسن ها برای پنجاه سالگان،برخی از افراد می گویند در 50 سالگی، احساس فردی 30 ساله را دارند و انجام دادن آزمایش های ضروری و تزریق کردن واکسن ها را به تعویق می اندازند. برای مثال، یک سوم پنجاه تا هفتاد و پنج سالگان برنامه ای برای غربالگری سرطان روده ندارند. در حدود 30 درصد از افرادی که بیش از 65 سال دارند نیز واکسن آنفولانزا را سالانه تزریق نمی کنند.در ادامه با آزمایش ها و واکسن هایی آشنا می شوید که انجام دادن و تزریق کردن شان نقش اساسی در حفظ سلامت سالمندان ایفا می کنند:

ضروری ترین آزمایش ها و واکسن هایی که افراد بالای پنجاه باید نسبت به آن اقدام کنند:

* زونا

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا توصیه کرده کلیه بزرگسالان 50 ساله سالم، دو نوبت در سال واکسن Shingrix، جدید ترین نوع واکسن بیماری زونا ( بیماری عفونی حاد ویروسی که با تاول های آبکی بر روی پوست و پرده های مخاطی مشخص می شود. ) را تزریق کنند. این واکسن باید در فواصل دو تا شش ماهه تزریق شود.

واکسن زونا

* آنفولانزا

سالمندان باید سالانه این واکسن را تزریق کنند. اکثر سالمندان پس از ابتلا به آنفولانزا در بیمارستان بستری می شوند. اگر بیش از 65 سال دارید، درباره واکسن فلوئوسون با دوز بالا (Fluzone High-Dose vaccine) که چهار برابر قوی تر از واکسن آنفولانزای عادی است با پزشک تان مشورت کنید. نوع دیگری از این واکسن Fluad نام دارد که بیش از همه سالمندان را در برابر این بیماری حفاظت می کند.

واکسن انفولانزا

* واکسن ذات الریه

سالمندان بیش از سایر افراد در معرض ابتلا به ذات الریه، عفونت های خونی یا مننژیت قرار دارند. تزریق دو واکسنPCV13 و PPSV23 می تواند از بدن تان در مقابل این بیماری حفاظت کند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا اعلام کرده کلیه بزرگسالانی که بیش از 65 سال دارند باید واکسن PCV13 را تزریق کنند.

واکسن ذات الریه

* واکسن دیفتری، کزاز، سیاه سرفه

اگر تاکنون واکسن دیفتری، کزار و سیاه سرفه را تزریق نکرده اید، هر چه سریع تر این کار را بکنید. اگر از تزریق این واکسن یک دهه گذشته است، دوباره باید آن را تزریق کنید. پزشکان معتقدند این واکسن باید در هر دهه تزریق شود.

 واکسن دیفتری، کزاز، سیاه سرفه

* سرطان روده

اکثر زنان و مردان پنجاه ساله باید غربالگری سرطان روده را آغاز کنند. پزشک می تواند با انجام دادن یکی از آزمایش ها توده هایی که مشکوک هستند را شناسایی و نمونه برداری کرده و به آزمایشگاه بفرستد. اگر سابقه ابتلا به سرطان روده در خانواده تان وجود دارد باید آزمایش های غربالگری را زودتر شروع بکنید. برای انتخاب بهترین نوع آزمایش با پزشک تان مشورت کنید. پزشک هنگام انجام دادن کولونوسکوپی می تواند پولیپ ها را پیش از سرطانی شدن از بین ببرد.

* دیابت

غربالگری دیابت نوع دو باید در 45 سالگی شروع و هر سه سال یک بار تکرار شود. اگر اضافه وزن دارید، نتیجه آزمایش های تان طبیعی نیست و سابقه ابتلا به دیابت در خانواده تان وجود دارد، پزشک ممکن است یکی از آزمایش های زیر را تجویز کند:

آزمایش A1c: نتیجه این آزمایش میانگین قند خون سه ماهه را نشان می دهد.

آزمایش قند خون ناشتا: نتیجه این آزمایش که پس از دست کم هشت ساعت ناشتا بودن انجام می شود، میزان قند خون را نشان می دهد.

آزمایش تحمل گلوکز خوراکی: نتیجه این آزمایش میزان قند خون بدن را دو ساعت پس از نوشیدن نوشیدنی های شیرین نشان می دهد.

* تراکم استخوان

استخوان های تان می توانند با افزایش سن شکننده شوند. پزشک ممکن است آزمایش سنجش تراکم از استخوان های ران و ستون فقرات را برای افرادی که احتمال شکستگی استخوان های شان بیشتر است را تجویز کند. این افراد عبارتند از:

– زنانی که 65 سال یا بیشتر دارند.

– زنان و مردان جوان تری که به دلیل دود کردن سیگار، افزایش وزن، شکستگی استخوان، مصرف مکرر پردنیزون و سایر استروئیدها و نوشیدن نوشابه های الکلی به پوکی استخوان مبتلا شده اند.

اگر نتیجه آزمایش تان طبیعی است، تا 10 – 15 سال دیگر به اسکن نیاز ندارید. اما اگر از کاهش تراکم یا پوکی استخوان رنج می برید پزشک آزمایش های بیشتری تجویز خواهد کرد.

تراکم استخوان

 

* بینایی

پس از 50 سالگی، هر دو تا چهار سال یک بار باید آزمایش جامع چشم انجام شود. پس از 55 سالگی، این آزمایش باید سالانه انجام شود. اگر دیابتی هستید یا متوجه تغییراتی در بینایی تان شده اید به چشم پزشک مراجعه کنید.

* فشار خون

فشار خون، 120 روی 80 یا بیشتر، در میان سالمندان متداول است. بهترین کار اندازه گیری مکرر فشار خون است. اگر اضافه وزن دارید یا از چاقی رنج می برید و بیشینه فشار خون تان بیش از 120 است باید به پزشک مراجعه کنید.

* کلسترول

با انجام دادن آزمایش خون، میزان کلسترول خوب و بدتان مشخص می شود. کلسترول پس از تبدیل شدن به پلاک در رگ ها رسوب کرده و آنها را می بندد که نتیجه اش بروز حمله قلبی و سکته مغزی است. اگر میزان کلسترول خون تان بالا است باید با مصرف دارو، پیروی کردن از رژیم غذایی سالم و ورزش کردن آن را کم کنید.

* غربالگری برای زنان

ماموگرافی:

کارشناسان درباره زمان دقیق انجام دادن ماموگرافی اختلاف نظر دارند. متخصصان انجمن سرطان آمریکا معتقدند نخستین ماموگرافی باید در 45 سالگی انجام شود. اما دانشمندان سرویس پیشگیری از بروز بیماری های آمریکا برنامه متعادل تری را پیشنهاد می کنند. آنها باور دارند، زمان دقیق انجام دادن ماموگرافی برای زنانی که کمتر از 50 سال دارند باید توسط پزشک مشخص شود. بانوانی که بیش از 50 سال دارند تا 75 سالگی باید سالانه ماموگرافی کنند.

سرطان دهانه رحم:

آزمون پاپ اسمیر تا 65 سالگی انجام نمی شود. شما می توانید آزمون های HPV (ویروس پاپیلومای انسانی) و پاپ اسمیر را هر پنج سال یک بار – یا آزمون پاپ اسمیر را به تنهایی هر سه سال یک بار – انجام دهید. اگر پس از 75 سالگی نتایج آزمون پاپ اسمیرتان غیر طبیعی باشد، پزشک آزمایش های بیشتری تجویز خواهد کرد.

* غربالگری برای مردان

آزمایش PSA:

این آزمایش با هدف غربالگری سرطان پروستات انجام می شود، اما نتایج اش در اکثر موارد نادرست است که نتیجه اش نمونه برداری غیر ضروری است. پیش از انجام دادن این آزمایش با پزشک متخصص اورولوژی مشورت کنید.

منبع : https://www.webmd.com/healthy-aging/stay-active-18/screenings-vaccines-needed

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *