نقش باکتری‌های مفید روده در حفظ ایمنی بدن

نقش باکتری‌های مفید روده در حفظ ایمنی بدن 1

باکتری‌ها برخلاف تصور عمومی، میکروب‌های زیان آوری نیستند! به عنوان مثال باکتری‌های موجود در دستگاه گوارش که فلور روده نام دارند، برای سلامتی ما حیاتی و ضروری هستند. فلور روده با آن‌که در سیستم ایمنی بدن نقش مهمی ایفا می‌کند، اما با بیماری‌های بسیاری نیز مرتبط است. به همین دلیل کشف عملکرد آن، افق‌های جدیدی در درمان بیماری‌های مختلف محسوب می‌شود.

نقش باکتری مفید روده در حفظ سیستم ایمنی و پیشگیری از بیماری‌ها

بیشتر باکتری های مفید روده موجود در بدن که تعدادشان به میلیاردها نوع می‌رسد، در کولون که بخشی از روده بزرگ است زندگی می‌کنند. این باکتری‌ها 4 نقش اصلی برعهده دارند که شامل تجزیه ترکیبات غذایی، تولید ویتامین‌ها (K، B12 ،B8 و…)، حفظ سلامتی دستگاه گوارش و به‌ویژه حفظ سیستم ایمنی آن است.
محققان معتقدند که 90 درصد از سیستم ایمنی بدن به دستگاه گوارش مربوط می‌شود. در این میان فلور روده همچون سدی در برابر تجمع باکتری‌های خطرناک است. به‌طوری‌که عملاً بدون آن سیستم ایمنی بدن کارایی لازم را نخواهد داشت.
فلور روده به مرور زمان دستخوش تغییراتی می‌شود و بدون شک عوامل محیطی، آن‌ را آسیب‌پذیر خواهد کرد. با آنکه عملکرد این باکتری‌ها، کماکان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، لیکن محققان معتقدند که بروز کوچکترین عدم تعادلی در آن‌ها ، به بیماری‌های مختلفی مثل بیماری‌های التهابی (مثل بیماری کرون)، سندروم روده تحریک‌پذیر، مشکلات روده‌ای، چاقی مفرط و… منجر خواهد شد.
محققان به این نتیجه رسیده‌اند که نوع تغذیه هر فرد با فلور روده‌اش ارتباط مستقیم دارد. به همین دلیل، باکتری‌هایی که به‌طور طبیعی در ماست و شیرهای تخمیرشده وجود دارند، بر سلامتی ما تأثیرات مثبتی دارند. به عقیده محققان، برخی از بیفید و باکتریهای موجود در شیرهای تخمیرشده ممکن است بر هضم غذا، نفخ و گاز معده در بزرگسالان و نیز اسهال در کودکان، تأثیر مستقیم داشته باشند. این باکتری‌های مفید همان پروبیوتیک‌ها هستند و زمانی که تعدادشان به میزان قابل توجهی در بدن می‌رسد، در حفظ سلامت عمومی فرد، معجزه می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *