نقش ویتامین D در پیشگیری از دیابت نوع1

نقش ویتامین D در پیشگیری از دیابت نوع1 1
در این مقاله با مطالب زیر آشنا می‌شوید... بستن

مطالعات اخیر دانشمندان ایالات متحده نشان می‌دهد کودکانی که ویتامینD بیشتری در خون خود دارند، در مقایسه با کودکان دیگر، کمتر به دیابت نوع1 دچار می‌شوند.

امروزه در کشور فرانسه بالغ بر 18000 کودک، نوجوان و جوان زیر 25 سال به دیابت نوع1 دچار شده‌اند و پیش‌بینی‌ می‌شود که این عدد در میان کودکان به 2700 مورد در سال برسد. این رقم در نوع خود قابل تأمل است و نشان می‌دهد که مبتلایان به این بیماری سالانه حدوداً 3درصد افزایش می‌یابند.

با تمام این تفاصیل، محققان آمریکایی کشف کردند که هر چه میزان ویتامینD در خون کودکان بیشتر باشد، احتمال ابتلای آن‌ها به دیابت نوع1 در بزرگسالی کاهش می‌یابد.

محققان کالج تندرستی ایالت کلورادو بر ارتباطی که میان ویتامینD و دیابت نوع1 یا دیابت وابسته به انسولین وجود دارد، مطالعات بسیاری کرده‌اند.

ارتباط میان ویتامین D و ایمنی سلول ها؟

نکته‌ای که در این تحقیقات در مرکز توجه آن‌ها قرار داشت، میزان ویتامینD در بدن کودکان بود و این‌که آیا این مقدار، تغییری در قدرت ایمنی سلول‌ها ایجاد می‌کند یا خیر. در تحقیق آن‌ها 8676 کودک که به لحاظ ژنتیکی و ارثی، مستعد ابتلا به این نوع از دیابت بودند، مورد مطالعه قرار گرفتند. بدون شک تمام این کودکان در آینده نزدیک به دو مورد نیاز بسیاری داشتند، یکی درمان فوق حیاتی با انسولین و دیگری مراقبت از میزان قند خون روزانه.

اما آیا مصرف ویتامینD، تأثیری در پیشگیری از دیابت نوع1 دارد؟

برای پاسخ به این سؤال مهم، محققان نمونه خون هر کودک را از نوزادی تا 4 سالگی و هر 3 تا 6 ماه یک بار، گرفتند و درنهایت به نتیجه عجیبی دست یافتند. کودکانی که میزان ویتامینD بیشتری در خونشان دیده شده‌ بود، کمتر از دیگران به دیابت نوع1 مبتلا شده‌ بودند.

در حال حاضر دانشمندان قادر به توضیح ارتباط میان ویتامینD و دیابت نوع1 نیستند اما بر این باورند که اگر مکمل‌ ویتامینD به کودکانی که زمینه ارثی ابتلا به این دیابت را دارند، از نوزادی داده شود، بدون شک از ابتلا یا گسترش این بیماری دردسرساز به نحو چشم‌گیری جلوگیری خواهد شد.

منبع : https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15971062/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *