ویتامین‌های مورد نیاز برای بدن کودکان (قسمت اول)

ویتامین‌های مورد نیاز برای بدن کودکان (قسمت اول) 1

مبحث ضرورت مصرف مکمل‌ها در سال‌های نخستین زندگی، زمانی مطرح شد که یکی از شیرخواران در اثر مصرف مقادیری از ویتامینD، به شکلی کاملاً تصادفی جان خود را از دست داد! اما آیا واقعاً دادن ویتامین‌ها و ریزمغذی‌ها به اطفال، لازم و ضروری است؟ در ادامه با ما همراه باشید تا با نظر یکی از متخصصان اطفال شهر پاریس در این خصوص بیشتر آشنا شوید.

  • ویتامینD

همه می‌دانیم که رشد استخوان‌ها به ویتامینD نیاز دارد. این ویتامین به‌طور معمول در بعضی از موادغذایی و به‌ویژه شیرخشک موجود است اما یکی دیگر از راه‌های تولید آن در بدن، قرارگرفتن در معرض نور خورشید است. معمولاً در فصل زمستان کودک کمتر در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد و نیاز به مصرف مکمل‌های ویتامینD بیشتر از هر زمان دیگر احساس می‌شود. کودکانی که رنگ پوست تیره‌ای دارند، چون رنگدانه‌های رنگی پوستشان زیاد است، اشعه‌های خورشید را به سختی جذب می‌کنند. جالب است بدانید احتمال فقر ویتامینD در کودکانی که در مناطق بسیار آفتابی هم زندگی می‌کنند بسیار است چون این گروه معمولاً از کرم‌های ضدآفتاب استفاده می‌کنند. بنابراین در این دو مورد توصیه می‌شود که مصرف مکمل ویتامینD در برنامه غذایی کودک قرار بگیرد.

نحوه مصرف: مکمل این ویتامین را از همان بدو تولد شروع و تا 18 ماهگی نوزاد ادامه دهید. به این ترتیب که روزانه 3 تا 4 قطره را مستقیم داخل دهان او بریزید یا روی پستانک شیشه شیر او بچکانید تا با مکیدن داخل بدن شود. می‌توانید بعد از 18 ماهگی، این دوز از ویتامینD را هر سه ماه یکبار وارد بدن دلبندتان کنید.

  • فلوئور

در دهه نود میلادی، محققان متفق‌القول به این نتیجه رسیدند که ماده فلوئور نقش مهمی در پیشگیری و مهار پوسیدگی‌های دندان دارد. اما بروز عارضه فلوئورسیس (تغییر رنگ مینای دندان) در پی مصرف این ماده، تقریباً تمام گفته‌های آنها را نقض کرد. به همین دلیل امروزه تمام پزشکان توصیه می‌کنند که میزان فلوئور مورد نیاز بدن را از طریق خمیردندانی که روی مسواکتان می‌مالید تأمین کنید. البته هنگام خرید خمیردندان فلوئوردار دقت کنید که میزان فلوئور موجود در آن مطابق با سن و سال فرد مصرف‌کننده باشد

نحوه مصرف: از 15 ماهگی، دندان‌های کودک را روزی یکبار با یک مسواک کاملاً نرم شستشو دهید. دقت داشته باشید که در این سن، نباید از خمیردندان استفاده کنید. بعد از دو سالگی، از خمیردندان فلورایدار ppm500 استفاده نمایید. البته پزشک برای کودکانی که زمینه ابتلا به پوسیدگی دندان را دارند مکمل فلوراید (قرص حاوی فلوراید) نیز تجویز می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *