کمبود ویتامینE و تأثیر آن در شکل‌گیری سندروم متابولیک

کمبود ویتامینE و تأثیر آن در شکل‌گیری سندروم متابولیک 1

ویتامینE یک ریزمغذی بسیار مهم محسوب می‌شود، به‌ویژه برای افرادی که به سندروم متابولیک دچار شده‌اند. این بیماری در اثر فقر ویتامینE ایجاد می‌شود.

براساس تحقیقی که اخیراً در مجله پزشکی تغذیه و بهداشت آمریکا چاپ شده‌ است، افرادی که به سندروم متابولیک دچار شده‌اند، چیزی حدود 30 تا 50 درصد بیشتر از افراد سالم به ویتامینE نیاز دارند.

سندروم متابولیک به مجموعه‌ای از بیماری‌های مختلف مانند پرفشاری‌خون، قندخون و تری‌گلیسیرید بالا، کلسترول HDL (چربی خوب خون) پایین و نیز چاقی مفرط گفته می‌شود. به گفته سازمان بین‌المللی دیابت، تقریباً یک‌چهارم افراد بزرگسال در تمام دنیا از این سندروم رنج می‌برند.

محققان آمریکایی اخیراً دست به یک تحقیق جالب زده‌اند. آن‌ها 20 نفر را مورد مطالعه قرار دادند که از این تعداد، 10 نفر به سندروم متابولیک مبتلا بودند. آنها ویتامینE را همانند دوتریوم (هیدروژن سنگین) در نظر گرفتند و توانستند میزان ریزمغذی دفع شده از بدن را با میزان نخستین آن مقایسه کنند. نتایج این تحقیق نشان داد که افراد مبتلا به سندروم متابولیک، 30 تا 50 درصد بیشتر از افراد سالم به ویتامینE نیاز دارند.

نکته عجیب دیگری که تحقیق بالا نشان داد این بود که سطح ویتامینE در بدن بیماران سندرومی در وضعیت نرمال قرار داشت، در حالی‌که همگی آنها دچار کمبود این ویتامین بودند. درحقیقت، از آنجا که این ریزمغذی از طریق کلسترول و چربی جذب می‌شود، این احتمال وجود دارد که در سیستم گردش خون بدن میزان بالایی از این ویتامین وجود داشته باشد، حال آن‌که بافت‌های بدن با کمبود آن مواجه می‌شوند.

منابع ویتامینE

در کنار انواع مکمل‌های این ویتامین، موادغذایی طبیعی بسیاری وجود دارند که غنی از ویتامینE هستند مانند انواع بادام‌ها، اسفناج، کلم، سیب‌زمینی شیرین، آواکادو و دانه آفتاب‌گردان. این ویتامین نه تنها در حفظ سلامتی بدن معجزه می‌کند، بلکه حتی اثرات ناشی از انواع زخم‌ها و بریدگی‌ها را بهبود می‌بخشد و نیز در بهبود تصلب شریان‌ها (آترواسکلروز) بسیار مؤثر است. تصلب شریان‌ها، عدم انعطاف پذیری سرخرگ‌ها یا همان شریان‌ها است که معمولاً با بالارفتن سن رخ می‌دهد. ویتامینE در عملکرد مناسب چشم‌ها و سیستم عصبی بدن نیز، نقش مهمی بازی می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *