شناسایی مبتلایان به دیابت بارداری با استفاده از آزمایش خون

شناسایی مبتلایان به دیابت بارداری با استفاده از آزمایش خون 1

یافته های تازه نشان می دهند انجام دادن آزمایش خون می تواند نشانه های بروز دیابت را در هفته دهم بارداری نمایان کند ، دیابت بارداری تنها در دوران بارداری بروز کرده و تندرستی مادر و جنین را به خطر می اندازد.

دیابت بارداری باعث ابتلا مادر به اختلال پرفشاری خون و بیماری قلبی شده و احتمال زایمان سزارین را افزایش می دهد.پزشکان باور دارند این بیماری خطر بزرگ شدن سر نوزاد را نیز افزایش می دهد.

به جز زنانی که چاق هستند یا سایر عوامل خطرزا را بروز داده اند، بقیه بانوان باردار بین هفته های 24 تا 28 بارداری قند خونشان کنترل می شود.

محققان انستیتو ملی سلامت کودک و توسعه انسانی آمریکا قصد داشتند بدانند با استفاده از آزمایشی که معمولا برای تشخیص دیابت نوع دو انجام می شود، علایم و نشانه های دیابت بارداری در ماه اول بارداری قابل تشخیص است یا نه!

آنها دریافتند، آزمایشی که میانگین میزان قند خون دو تا سه ماه گذشته را مشخص می کند نمی تواند دیابت بارداری را تشخیص بدهد. پژوهشگران نتایج آزمایش HbA1c 107 زنی که از دیابت بارداری رنج می بردند را با نتایج همان آزمایش که 214 بانوی باردار سالم انجام داده بودند مقایسه کردند.اکثر زنان چهار بار – 1:(هفته های 8 تا 13)، 2:(هفته های 16 تا 22)، 3:(هفته های 24 تا 29) و 4:(هفته های 34 تا 37) – در دوران بارداری این آزمایش را انجام داده بودند.نتایج آزمایش HbA1c در بارداری که از دیابت بارداری شدید رنج می بردند در هفته های اول بارداری بالا (به طور میانگین 5.3 درصد) بود.محققان دریافتند به ازای هر 0.1 درصد افزایش میانگین قند خون دو تا سه ماهه در هفته های اول بارداری خطر ابتلا به دیابت بارداری تا 22 درصد افزایش می یابد.

در اواسط دوران بارداری، میزان HbA1c به دلیل کاهش حساسیت بدن به انسولین کاهش می یابد اما در انتهای ماه سوم بارداری مجددا بیشتر می شود.دکتر کولین ژانگ، محقق ارشد انستیتو ملی سلامت کودک و توسعه انسانی آمریکا و سرپرست این مطالعه گفت:” یافته های ما نشان می دهند، آزمایش HbA1c می تواند به شناسایی بانوان بارداری که در معرض ابتلا به دیابت بارداری قرار دارند کمک کند. “

برای اثبات این که نتایج آزمایش HbA1c در هفته های اول بارداری می تواند در شناسایی مبتلایان به دیابت بارداری کمک کند به مطالعات بیشتر نیاز است.تغییر روش زندگی پیش یا در روزهای اول بارداری نیز می تواند خطر بروز دیابت بارداری را کم کند.

تغییرات روش زندگی عبارتند از: ورزش و پیروی کردن از رژیم غذایی سالم.اگر این تغییرات موثر نباشند، پزشک با تجویز انسولین میزان قند خون را کم خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *