آیا می دانید که به هر ویتامینی چقدر نیاز داریم؟

تک‌خوری‌ها و سبک اشتباه زندگی و تغذیه باعث می‌شود گاه از نظر برخی ویتامین‌‌‌‌‌ها دچار کمبود شویم. 9 ریزمغذی زیر از جمله رایج‌ترین ریزمغذی‌‌‌‌‌‌هایی هستند که کمبود آنها به دلایل گوناگون در انسان شیوع بالایی دارد و مصرف مکمل آنها توصیه شده است.
ویتامینB1: مقدار توصیه شده بین 2.2 تا 2.4میلی‌گرم در روز است، اما ممکن است در صورت استفاده بیش از حد از خوراکی‌‌‌‌‌‌های نشاسته‌دار یا شیرین، به کمبود آن دچار شوید.
ویتامین2B: مقدار توصیه شده بین 1.5 تا 1.6میلی‌گرم در روز است. بین 14 تا 31درصد خانم‌‌‌‌‌ها و 8 تا 22درصد آقایان دچار کمبود شدید این ویتامینهستند.
ویتامینC: یک فرد بزرگسال باید روزانه 400میلی‌گرم ویتامینC دریافت کند که می‌توان این مقدار را با مصرف 8 تا 10 سهم میوه و سبزیجات در روز تأمین کرد. در غیر این‌صورت، می‌توانید با یک مکمل دارای مواد معدنی و ویتامین‌‌‌‌‌ها این کمبود را جبران کنید.
ویتامینD: به دلیل آلودگی به‌خصوص در فصل زمستان دریافت دوز مناسب ویتامینD از راه تغذیه و نور خورشید غیرممکن است. توصیه این است که هر روز 1000 واحد بین‌المللی، ویتامینD مصرف کنید.
ویتامینE: ویتامینE 40 تا 90درصد افراد، کمتر از دوسوم و ویتامینE 17درصد افراد هم کمتر از یک‌سوم مقدار است. به عبارتی کمبود این ویتامین خیلی رایج است. باید حدود 15میلی‌گرم در روز ویتامینE مصرف کرد.
منیزیوم: اگر زندگی پراسترسی دارید و در جای شلوغ زندگی می‌کنید دچار کمبود منیزیوم هستید. توصیه می‌شود 300میلی‌گرم در روز منیزیوم برای مثال به شکل تری‌سدیم مصرف کنید.
پتاسیم: برای رسیدن به مطلوب‌ترین مقدار پتاسیم (بیشتر از 5 گرم در روز)، اگر مشکل کلیوی ندارید، می‌توانید یک مکمل تری‌سدیم پتاسیم مصرف کنید ( 1 تا 2 گرم در روز).
آهن: 29درصد کودکان کمتر از دو سال، 14درصد کودکان 2 تا 6 سال، 15درصد نوجوانان و 10درصد خانم‌‌‌‌‌ها در سن بارداری، دچار کمبود آهن هستند. 23درصد خانم‌‌‌‌‌ها به مقدار لازم ذخیره آهن ندارند. مصرف گوشت قرمز و منابع حیوانی و گیاهی آهن به‌ویژه همراه با ویتامینC می‌تواند کمک‌کننده باشد و کمبود آن را جبران کند اما اگر مقدار دریافتی کافی نیست، می‌توانید از یک دارو با پایه آهن، یا یک مکمل غذایی مثل اسپیرولینا غنی‌شده با آهن استفاده کنید.
زینک: مقادیر توصیه شده بین 8 تا 10میلی‌گرم در روز است. 18 تا 25درصد کودکان، 25 تا 50درصد پسران و مردان بالغ و 57 تا 79درصد دختران و خانم‌‌‌‌‌‌های بالغ دو سوم مقدار مشخص شده را دریافت نمی‌کنند.
بهتر است با انجام آزمایش خون از کمبود هر یک از این ریزمغذی‌ها در بدنتان آگاه شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.