تائید ابزاری برای دیابت بدون نیاز به خون‌گیری

تائید ابزاری برای دیابت بدون نیاز به خون‌گیری 1

Medical Xpress: کمپانی Abbott به‌تازگی موفق شده تائیدیِ سازمان غذا و داروی آمریکا را برای آغاز بازاریابی و فروش نخستین دستگاه مانیتور مداوم گلوکز به دست آورد که در آن، بیماران دیابتی نیاز ندارند به‌طور روتین از سرانگشتان خود خون‌گیری کنند.

این وسیله که FreeStyle Libre Flash Glucose Monitoring System نام دارد و مخصوص بزرگسالان است، در حال حاضر در ۴۱ کشور دنیا به فروش می‌رسد.

دستگاه مذکور تشکیل‌شده از یک حسگر کوچک که روی قسمت پشتی بازوی فوقانی قرارگرفته و به‌طور متناوب سطح گلوکز را ردیابی و مانیتور می‌کند. این حس‌گر، برخلاف دیگر سانسورهای پوشیدنی، نیازی ندارد تا برای کالیبراسیون به سرانگشتان فرد بیمار سوزن زده شود. بیماران می‌توانند یک خوانشگر دستی را نزدیک این وسیله قرار دهند تا سطح کنونی گلوکز خونشان را ببینند. همچنین روند، الگوها و اینکه در چه قسمت‌هایی سطح آن به بالاترین حد خود رسیده است، مشخص خواهد شد. این نتایج به بیمار کمک می‌کند تا نیاز واقعی وی به انسولین و مدیریت بهینه دیابت آن‌ها حاصل شود.

این وسیله برای استفاده در کودکان مجوز لازم را در آمریکا ندارد، اما شرکت ابوت امیدوار است به‌زودی تائیدیه سازمان غذا و داروی آمریکا را برای این منظور دریافت کند.

کمپانی مذکور هنوز هزینه این دستگاه را تعیین نکرده و منتظر است تا زمان ارائه آن به بازار فرابرسد. انتظار می‌رود تا پایان سال میلادی ۲۰۱۷ وارد بازار شود. البته گفته می‌شود قیمت آن بسیار شبیه قیمت اروپایی آن است. در اروپا، خوانشگر حدود ۶۹ دلار و هر حسگر که حدود ۱۴ روز کار می‌کند، نیز حدود ۶۹ دلار است. البته این قیمت‌ها بدون بیمه است. در آمریکا، هر حس‌گر حدود ۱۰ روز کار خواهد کرد.

سازندگان این وسیله می‌گویند، در طراحی بین‌المللی FreeStyle Libre Flash به‌گونه‌ای رفتار شده تا حد امکان مقرون‌به‌صرفه باشد.

در ایالات‌متحده، پایشگرهای مداوم گلوکز اغلب توسط بیمه‌ها پوشش داده می‌شوند. کمپانی ابوت نیز در نظر دارد تا با جلب نظر و مشارکت بیمه‌ها، این دستگاه را تحت حمایت آن‌ها قرار دهد و توانایی‌های دستگاه مذکور را به آن‌ها نشان دهد.

سیستم‌های بیمه منطقه‌ای و ملی در ۱۸ کشور، ازجمله آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و ژاپن، تقریباً موافقت کرده‌اند که این دستگاه‌ها را، به‌طور کامل یا نسبی تحت پوشش قرار دهند.

بسیاری از مصرف‌کنندگان مبتلابه دیابت مشتاقانه منتظر هستند تا این دستگاه در آمریکا به فروش برسد. این بیماران همواره از سوزن زدن‌های مکرر به سرانگشتان خود شاکی هستند و امیدوارند با این دستگاه، کابوس دردهایشان نیز پایان پذیرد.

به اعتقاد بیمارانی که در کارآزمایی های بالینی این دستگاه شرکت کرده‌اند، FreeStyle Libre Flash با دستگاه‌های رایجی که سطح گلوکز را به‌طور مداوم مانیتور می‌کنند، فرق می‌کند و کار با آن راحت‌تر است.

البته لازم به ذکر است که این دستگاه، نیاز بیمار را به سوزن زدن سرانگشتانش به‌طور کامل حذف نمی‌کند، زیرا مواردی وجود دارد که برای تائید قرائت‌های دستگاه، خصوصاً زمانی که سطح گلوکز بسیار پائین یا بسیار بالا نشان داده شود، یا زمانی که علائم بیمار با قرائت‌ها همخوانی ندارند، یا اگر تغییرات به‌سرعت اتفاق افتند، نیاز است تا بیمار سطح گلوکز خون خود را با سوزن زدن سرانگشت دوباره چک کند.

این دستگاه همچنین سطح پائین گلوکز خون بیمار را بدون آنکه قرائت‌گر دستگاه روی بازو به لرزش درنیامده باشد، به اطلاع بیمار نمی‌رساند. این دستگاه مانند دستگاه‌های دیگر در این رده، با پمپ انسولینی ارتباط برقرار نمی‌کند، بلکه با یک کمپانی Silicon Valley-based در آینده کار خواهد کرد.

به اعتقاد محققان، دستگاه جدید یک پیشرفت هیجان‌انگیز در مدیریت دیابت بیماران خواهد بود، هرچند مفید بودن آن بستگی دارد به‌دقت آن در آینده.

بعضی دانشمندان به دستگاه‌های پایش مداوم سطح گلوکز خون لقب «دومین اختراع بزرگ» را داده‌اند که پس از ابداع تزریق انسولین قرار می‌گیرد. البته این دستگاه‌ها گاهی قرائت‌های نادرستی ارائه می‌کنند که نیاز است بیمار سطح قند خون را با سوزن زدن سرانگشت دوباره چک کند، زیرا هیچ تکنولوژی کامل نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *