کم‌خونی چه تاثیراتی بر سلامت روان می‌گذارد؟

vitabiotics-feroglibin

(( کم‌خونی چه تاثیراتی بر سلامت روان می‌گذارد؟))کم‌خونی با کاهش تعداد و ضعف عملکرد گلبول‌های قرمز خون همراه است. درنتیجه، زمانی که فردی به کم‌خونی مبتلا شود، میزان اکسیژن‌رسانی در بدنش کاهش می‌یابد و این کمبود اکسیژن در سلول‌های مختلف می‌تواند تاثیرات متفاوتی در پی داشته باشد.

به‌عنوان مثال، زمانی که اکسیژن کافی در طول روز به سلول‌های مغزی نرسد، فرد با اختلالاتی در عملکرد مغز مواجه خواهد شد. یکی از این اختلالات که سریعا خودش را در افراد مبتلا به کم‌خونی نشان می‌دهد، خستگی مزمن و بی‌حوصلگی است. افراد کم‌خون معمولا ترجیح می‌دهند کارهای ذهنی یا فیزیکی زیادی در طول روز انجام ندهند و گاهی توانایی انجام دادن کارهای ساده را هم ندارند، زیرا با انجام دادن فعالیت‌های روزمره دچار خستگی، ضعف و سرگیجه خارج از حد معمول می‌شوند. از این‌رو، مصرف داروهای مربوط به کم‌خونی که با تجویز پزشک برای بیمار مناسب دانسته شده‌اند، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در ادامه این مطلب با چند مورد دیگر از شایع‌ترین تاثیرات کم‌خونی بر سلامت روان آشنا می‌شویم.

  1. استرس و اضطراب

همان‌طور که گفته شد، کاهش اکسیژن‌رسانی به سلول‌های مغزی می‌تواند عملکرد مغز را با چالش‌هایی مواجه کند. از این‌رو، بسیار مهم است که افراد مبتلا به کم‌خونی نسبت به تضعیف قوای ذهنی و عملکرد مغزی خود آگاه باشند تا بتوانند عوارض ناشی از آن را به حداقل ممکن برسانند. از جمله مشکلاتی که افراد مبتلا به کم‌خونی با آن مواجه می‌شوند، ابتلا به استرس و اضطراب بیش از اندازه است؛ به صورتی که گاهی بعضی از این افراد، دائما احساس دلشوره دارند و نمی‌دانند دلیل این دلشوره‌ها چیست. اگر مبتلا به کم‌خونی هستید، بهتر است برای کاهش سطح استرس و اضطراب خود حداقل 20 دقیقه در طول روز مدیتیشن یا یوگا انجام بدهید. جویدن آدامس، مطالعه کردن و تماشای فیلم‌های مورد علاقه در زمانی که احساس می‌کنید اضطراب زیادی دارید، به کاهش اضطراب شما کمک می‌کند.

  1. حواس‌پرتی

برخی افراد ادعا می‌کنند که کم‌خونی با کاهش قدرت حافظه همراه است. این در حالی است که کم‌خونی، مخصوصا کم‌خونی ناشی از فقر آهن، با کاهش اکسیژن‌رسانی در سلول‌های خونی همراه می‌شود و این مساله می‌تواند باعث ایجاد حواس‌پرتی‌های دوره‌ای در بیماران شود. خوش‌بختانه، افراد مبتلا به کم‌خونی که داروهای تجویزی خود را به‌موقع مصرف می‌کنند، کمتر با کاهش قدرت حافظه و حواس‌پرتی‌های دوره‌ای مواجه خواهند شد.

  1. کم‌خوابی یا بی‌خوابی

کم‌خوابی یا بی‌خوابی از دیگر مشکلات شایع در بین افراد مبتلا به کم‌خونی است. از این‌رو، به این افراد توصیه می‌شود که آخرین وعده غذایی خود را حداقل 3 ساعت قبل از خواب مصرف کنند و حتما در وعده شام خود حدود 100 تا 200 گرم از یک نوع گوشت را بگنجانند. استفاده از غذاهای گوشتی در وعده شام برای افراد مبتلا به کم‌خونی با افزایش دریافت آهن و پیشگیری از تشدید عوارض کم‌خونی در بدن آن‌ها همراه است.

  1. افسردگی

گاهی اوقات بعضی از افراد مبتلا به کم‌خونی، مخصوصا کسانی که از کم‌خونی‌های شدید رنج می‌برند، درجات مختلفی از افسردگی را تجربه می‌کنند که این مشکل به‌دلیل کاهش قدرت عملکرد مغز اتفاق می‌افتد. از این‌رو، بسیار مهم است که افراد مبتلا به کم‌خونی برای پیشگیری از ابتلا به افسردگی، به‌تنهایی زندگی نکنند یا شرکت در کلاس‌ها و جمع‌های دوستانه یا خانوادگی را حتما در برنامه زندگی خود داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.