آیا قوای باروری همراه با افزایش سن چطور تغییر می‌کند؟

آیا قوای باروری همراه با افزایش سن چطور تغییر می‌کند؟ 1

در دهه 20 سالگی

بسیاری از زنان در جهان امروزی هنوز نمی‌دانند که دهه 20 سالگی،‌ از نظر بیولوژیکی، قوی‌ترین دهه سنی برای قوای باروری زنانه است. دلیلش این است که در بسیاری از موارد، دوره‌های قاعدگی و تخمک‌گذاری به‌خوبی در دهه 20 سالگی پیشروی می‌کنند و کیفیت و کمیت تخمک‌ها نیز در اوج خودشان قرار دارند. همه این ویژگی‌ها، باردار شدن در دهه 20 سالگی را برای زنان راحت‌تر می‌کند.

متخصصان می‌گویند احتمال باردار شدن در این دهه سنی نه‌تنها بیشتر است، بلکه بارداری معمولا در این دوره بسیار راحت‌تر اتفاق می‌افتد. درواقع، باید به این نکته توجه کرد که سطح آمادگی جسمانی در دهه 20 سالگی بالاتر است و درنتیجه زنان در این وضعیت دارای انرژی بیشتری برای گذراندن دوره بارداری هستند و راحت‌تر هم می‌توانند دوره نقاهت پس از زایمان را سپری کنند. همچنین، ‌کف لگن زنان در دهه 20 سالگی در بهترین و قوی‌ترین حالت خودش قرار دارد و همین ویژگی می‌تواند بارداری را بسیار راحت‌تر کند و حتی باعث تسریع روند زایمان شود. از منظر پزشکی، دهه 20 سالگی را باید بهترین دهه برای باردار شدن تلقی کرد، چون بدن زنان در این دهه کاملا با الزامات بارداری همخوانی دارد.آیا قوای باروری همراه با افزایش سن چطور تغییر می‌کند؟

با این‌حال، نمی‌توان گفت که دهه 20 سالگی لزوما برای همه زنان بهترین موقعیت برای بارداری است، چون مجموعه وسیعی از عوامل مختلف مربوط به سبک زندگی در این زمینه تاثیرگذار هستند. برای مثال، بسیاری از افراد در دهه 20 سالگی در حال تحصیل در دانشگاه هستند، مشغول به کار می‌شوند و در خانه همراه با اعضای خانواده فعالیت می‌کنند بنابراین، آنان از نظر عاطفی و مالی اساسا آمادگی بچه‌دار شدن را ندارند.

در دهه 30 سالگی

وقتی زنان وارد دهه 30 سالگی می‌شوند، تخمدان‌هایشان نیز مانند دیگر اعضای بدن با روند پیری مواجه می‌گردند. بنابراین، کیفیت تخمک‌ها به‌آرامی رو به ضعیف‌تر شدن می‌رود و همین مساله بارور شدن را سخت‌تر می‌کند. با توجه به تدریجی بودن چنین روندی، احتمال باردار شدن زنان در دهه 30 سالگی فقط کمی نسبت به دهه 20 سالگی کمتر است. با این‌حال، وقتی که زنان به 35 سالگی می‌رسند، روند کاهشی این احتمال با سرعت بیشتری پیشروی می‌کند. از این‌رو، اگر زنان به درمان‌های مداخله‌ای باروری مانند IUI و IVF نیاز پیدا کنند، احتمال موفقیت باروری‌شان در اوایل دهه 30 سالگی نسبت به اواخر این دهه و همچنین دهه 40 سالگی بیشتر است.

البته به‌گفته متخصصان، از نظر سبک زندگی، مزیت‌های زیادی برای مادر شدن در دهه 30 سالگی نسبت به دهه 20 سالگی وجود دارد. برای مثال، زنان در دهه 30 سالگی اساسا زندگی سالم‌تری را تجربه می‌کنند و به امنیت و ثبات نسبتی در زمینه‌های شغلی و زندگی شخصی‌شان می‌رسند. همه این ویژگی‌ها در کنار هم، بنیان قابل اطمینانی را برای تشکیل یک خانواده جدید و بچه‌دار شدن فراهم می‌آورند. همچنین در این دهه، زنان چیزهای بسیاری درباره خودشان آموخته‌اند و تجربه زیادی در زمینه‌های مختلف کسب کرده‌اند. بنابراین، آنان می‌توانند در مواجهه با چالش‌های مختلف بارداری و پس از بارداری با ضریب موفقیت بالاتری عمل کنند.

در دهه 40 سالگی

در جامعه شغل‌محور امروزی، زنان بیشتر سعی می‌کنند تصمیم نهایی برای بچه‌دار شدن را به زمان‌های دیرتر موکول کنند. اگرچه به تاخیر انداختن بچه‌دار شدن تا زمان کسب آمادگی برای این مساله طبیعی است،‌ اما یک نکته مهم در این زمینه وجود دارد و آن اینکه احتمال باروری در این دهه واقعا ضعیف می‌شود.

متخصصان می‌گویند وقتی زنان وارد دهه 40 سالگی می‌شوند، کیفیت و کمیت تخمک‌هایشان نیز ضعیف‌تر خواهد شد. وقتی سن آنان از میانه دهه 40 سالگی می‌گذرد، چرخه‌های قاعدگی آنان نیز ضعیف‌تر می‌شود و بدن آنان برای یائسگی آماده می‌گردد. مجموعه این عوامل،‌ فرآیند بارداری را واقعا با چالش مواجه می‌کنند. به‌علاوه، خطر سقط جنین نیز در این دهه سنی بالاتر می‌رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *