چگونه سیگار کشیدن بر زنان باردار و نوزادان آن‌ها تأثیر می‌گذارد؟

چگونه سیگار کشیدن بر زنان باردار و نوزادان آن‌ها تأثیر می‌گذارد؟ 1

مصرف الکل و سیگار می‌تواند روی اسپرم تأثیر منفی بگذارد و سبب ناموفق بودن عمل آی‌وی‌اف شود. سیگار کشیدن به‌شدت با ناباروری در زنان و مردان مرتبط است. بیش از 13 درصد موارد ناباروری در اثر سیگار کشیدن ایجاد می‌شوند، اما همه مشکلات به اینجا ختم نمی‌شود. سیگاری بودن مادر باردار، همچنین خطرات زیادی را متوجه نوزاد در حال رشد می‌کند. مشکلاتی از قبیل نقص‌های هنگام تولد، وزن کم نوزاد هنگام تولد و… در ادامه در خصوص دلایل اینکه چرا مصرف سیگار در بارداری خطرناک است و اثرات آن بر جنین و کارهایی که برای ترک آن باید انجام دهید نظر متخصصان را جویا شده‌ایم.

احتمال سقط خودبه‌خودی در مادران سیگاری 2 برابر است

دود سیگار حاوی بیش از 4 هزار ماده شیمیایی و 40 نوع ترکیبات سرطان‌زا است. هنگامی‌که یک مادر باردار سیگار می‌کشد، این ترکیبات سمی از طریق جفت به جنین انتقال می‌یابند. نیکوتین موجود در سیگار می‌تواند در مادران باردار باعث اسپاسم عروق شود. به‌علاوه، با آزاد شدن دی‌اکسیدکربن و اختلالاتی که در اکسیژن‌سازی خون ایجاد می‌شود، نیکوتین از جفت رد شده و عوارض نامطلوبی بر سلامت جنین می‌گذارد.

نتایج تحقیقات نشان داده شایع‌ترین عوارض ناشی از مصرف سیگار یا کشیدن قلیان در دوران بارداری، تولد نابهنگام و زودرس جنین به دلیل اختلال در رشد، مشکلات تنفسی، بیماری‌های عفونی و التهابی ریوی، بعضی نقایص زمان تولد، مشکلات یادگیری، مرگ نابهنگام جنین و اختلالات قلبی عروقی است. احتمال زایمان زودرس در مادران سیگاری بیشتر است و اغلب نوزادان هنگام تولد، وزن کمتر از یکانیم کیلوگرم دارند. استعمال سیگار و قلیان حتی به میزان کم در دوران بارداری تا 75 درصد احتمال بارداری خارج رحمی را بالا می‌برد و احتمال سقط خودبه‌خودی را 2 برابر افزایش می‌دهد.

بروز آسم و آلرژی، اختلالات ایمنی و کاهش یا افت رشد نیز از دیگر عوارض تظاهر یافته پس از تولد است. کمبود اکسیژن هم می‌تواند اثرات مخربی بر رشد جنین داشته باشد. خطر سندرم مرگ ناگهانی نوزادان (SIDS) در مادران سیگاری، 2 و حتی 3 برابر می‌شود. کودکانی که مادرشان در سه‌ماهه اول بارداری سیگار می‌کشد، احتمالاً در هنگام تولد بیشتر به اختلالات قلبی مبتلا می‌شوند. خطر ابتلا به برخی نقایص مادرزادی قلب نیز در این نوزادان 20 تا 70 درصد بیش از نوزادانی است که مادران آن‌ها سیگاری نیستند.

یکی دیگر از جنبه‌های منفی استفاده از سیگار که این روزها تحقیقات روی آن بسیار موردتوجه قرارگرفته، این است که مشخص‌شده نوزادانی که در آینده دچار بیش‌فعالی می‌شوند، مادر یا پدر سیگاری داشته‌اند یا مادر در محیط‌هایی که آلودگی دود سیگار و قلیان بوده دوران بارداری را به سر برده است. این مسئله به دلیل اختلال در دوپامین مغز کودک است که احتمال ابتلا به بیش‌فعالی را در آن‌ها افزایش می‌دهد. در ارزیابی اثرات سیگار روی جنین همچنین مشخص‌شده سیگار می‌تواند تأثیر مادام‌العمر روی مغز نوزاد داشته باشد و این نوزادان، به‌احتمال‌زیاد دارای اختلالات یادگیری، مشکلات رفتاری و ضریب هوشی نسبتاً پایین هستند.

سیگار کشیدن باعث کاهش اشتها در مادران باردار نیز می‌شود و اغلب آن‌ها به‌نوعی دچار افسردگی هستند. البته هنوز علت اینکه چرا آن‌ها از افسردگی رنج می‌برند، دقیقه مشخص نیست. ولی همین عوامل منجر می‌شود مادر دوران بارداری مطلوبی را پشت سر نگذارد و شاهد تولد نوزاد سالم نباشد.

از سوی دیگر، با توجه به اینکه مصرف سیگار احتمال پسر شدن جنین را کاهش می‌دهد، متأسفانه گاها دیده می‌شود برخی خانم‌ها می‌گویند ما سیگار می‌کشیم تا فرزندمان دختر شود، درحالی‌که احتمال ابتلا به سرطان، تومور و همچنین اختلالات تنفسی در نوزادان دختری که از مادران سیگاری متولد می‌شوند، بیشتر است؛ بنابراین اگر مادری، خواهان فرزند پسر یا دختر سالم است، نباید سیگار بکشد یا در معرض دود سیگار و قلیان قرار بگیرد و در صورت سیگاری بودن، هر زمان که متوجه بارداری شد، آن را کنار بگذارد.

برخلاف تصور عموم، مصرف گهگاه سیگار در دوران بارداری مجاز نیست. طی این دوران یا هر زمان دیگر کشیدن سیگار می‌تواند خطراتی را برای فرد به همراه داشته باشد. حتی اگر مادر سیگاری نباشد ولی همسر یا دیگر اعضای خانواده او سیگار بکشند، بازدم ناشی از دود سیگار و حتی میکروارگانیسم‌های التهابی می‌توانند عوارض نامطلوبی بر راه‌های تنفسی مادر و همچنین عروق جنین ایجاد کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *