کدام زنان در معرض کمبود ویتامین ‌دی قرار دارند؟

آمار و ارقام متفاوتی از کمبود ویتامین ‌دی در ایران و جهان گزارش می‌شود و به نظر می‌رسد در خیلی از کشورهای دنیا از جمله ایران کمبود این ویتامین نسبتاً شایع است. البته خانم‌ها با توجه به ویژگی‌های فیزیولوژیک و… ممکن است بیشتر در معرض کمبود ویتامین ‌دی باشند اما از بین همین گروه هم ریسک کمبود برای چه کسانی بالاتر است؟

خانم‌های بالای 55 سال

بالا رفتن سن قطعاً مواهب خاص خودش را دارد؛ از یک طرف اعتماد به نفس‌تان بیشتر شده و زیرک‌تر می‌شوید و از طرف دیگر زمان آزاد بیشتری در اختیار دارید که از آن لذت ببرید. اما قطعاً این دوران هم مثل هر دوره دیگری از زندگی مشکلات خاص خودش را دارد. به مرور زمان و با افزایش سن، حرکت کردن تا حدی سخت می‌شود و به همین خاطر فرد زمان کمتری را بیرون از منزل می‌گذراند. در نتیجه ممکن است دریافت ویتامین ‌دی نسبت به مقداری که در جوانی وارد بدن می‌شد، کاهش پیدا کند. از طرف دیگر بر اساس نتیجه مطالعه گروهی از محققان کانادایی که در سال 2007 منتشر شد، پوست پیر نمی‌تواند به اندازه کافی و به شکل موثری ویتامین ‌دی را از نور آفتاب سنتز کند. در این مطالعه مشخص شده بود که سطح ویتامین ‌دی خون در 50درصد از افراد بزرگسال که دچار شکستگی ران می‌شوند، پایین‌تر از سطوح نرمال است. بنابراین اگر روزانه ویتامین ‌دی مصرف نکنید، احتمال زیادی وجود دارد که دچار کمبود این ویتامین شوید.

خانم‌های کارمند

اگر یک شغل اداری یا دفتری 9 صبح تا 5 بعدازظهر دارید، خیلی در معرض نور آفتاب قرار نخواهید داشت. بنابراین براساس توصیه‌های موسسه ملی بهداشت آمریکا، نمی‌توانید به اندازه کافی ویتامین ‌دی از نور خورشید دریافت کنید. بنابراین نیاز به یک رژیم غذایی غنی از ویتامین ‌دی و مکمل‌یاری دارید تا دچار عوارض کمبود این ویتامین نشوید.

خانم‌هایی که پوست تیره‌تری دارند

گزارش‌های متعددی در مورد کمبود ویتامین ‌دی در افرادی وجود دارد که پوست تیره‌تری نسبت به دیگران دارند. علتش هم این است که میزان ملانین در اپیدرم یا خارجی‌ترین لایه پوست، پوست‌های تیره بیشتر است بنابراین توانایی بدن این افراد برای سنتر ویتامین ‌دی از طریق نور خورشید پایین‌تر از افرادی است که به اصطلاح سفید پوست بوده یا پوست‌های روشن‌تری دارند، بنابراین اگر پوستتان تیره است باید برنامه‌ریزی دقیقی برای رژیم غذایی روزانه‌تان داشته باشید و از منابع خوراکی این ویتامین به صورت روزانه استفاده کنید.

خانم‌هایی که دچار بیماری التهابی روده یا آی‌بی‌دی هستند

ویتامین ‌دی مانند ویتامین ‌آ، ای و کا جزو ویتامین‌های محلول در چربی طبقه‌بندی می‌شود و این یعنی جذب شدن آن بستگی به توانایی دستگاه گوارش شما برای جذب چربی دارد. جالب است بدانید که سوءجذب چربی با بیماری التهابی روده مرتبط است. مطالعه‌ای که نتایج آن در ژورنال علمی Journal of Gastroenterology and Hepatology منتشر شده نشان می‌دهد، سطح ویتامین ‌دی در خون 70درصد از افرادی که دچار آی‌بی‌دی هستند، پایین‌تر از مقدار نرمال است.

خانم‌هایی که گیاه‌خوار یا گیاه‌خوار مطلق هستند

این روزها تب گیاه‌خواری به هدف‌های مختلف از پاکیزه غذا خوردن یا کاهش وزن به‌خصوص در بین خانم‌ها بالا گرفته است اما این رژیم‌ها در کنار همه فوائد احتمالی که ممکن است برای بدن داشته باشند، بی‌عیب هم نیستند. اغلب مواد غذایی حاوی ویتامین ‌دی جزو محصولات حیوانی از جمله زرده تخم‌مرغ، سالمون وحشی و… هستند که در دسته مواد غذایی ممنوعه برای گیاه‌خواران قرار می‌گیرند. از طرف دیگر بسیاری از مواد غذایی که با ویتامین ‌دی غنی می‌شوند هم جزو خانواده لبنیات هستند که رژیم غذایی بعضی از گیاهخواران خالی از این مواد غذایی است. البته علاوه بر افراد گیاه‌خوار، آن دسته از خانم‌هایی که دچار عدم تحمل لاکتوز هستند هم ممکن است در معرض کمبود ویتامین ‌دی قرار بگیرند.

اگر به هر دلیلی از مواد غذایی حیوانی استفاده نمی‌کنید، توفو (پنیر سویا) یا شیر سویای غنی‌شده با ویتامین ‌دی را در برنامه غذایی روزانه‌تان بگنجانید. بعضی از انواع قارچ‌ها و اوتمیل هم حاوی مقادیری ویتامین ‌دی هستند که البته به گرد پای منابع حیوانی نمی‌رسند، اما حداقل دریافت ویتامین ‌دی از منابع گیاهی، بهتر از عدم دریافت آن است.

 خانم‌هایی که درصد چربی بدنشان بالاست

بنابر اعلام موسسه ملی بهداشت آمریکا افرادی که شاخص توده بدنی یا BMI شان از 30 بالاتر بوده یا درصد چربی بدنشان بالاست، بیشتر در معرض کمبود ویتامین ‌دی قرار می‌گیرند و به همین خاطر ممکن است نیاز به مکمل‌یاری با ویتامین ‌دی پیدا کنند. علت این مساله هم محلول در چربی بودن ویتامین ‌دی در بدن است.

خانم‌هایی که دارو مصرف می‌کنند

اگر چه داروها برای این ساخته می‌شوند که ما را سالم نگه دارند یا از شرایط بیماری دور کنند اما هر کسی، حتی اگر فقط تبلیغات اینترنتی و مجله‌ای و تلویزیونی یک دارو را دیده باشد، می‌داند که هر کدام از داروها یک‌سری عوارض جانبی هم دارند. داروهای کورتیکواستروئید مانند پردنیزون، داروهای کاهش وزن مانند ونوستات یا بعضی داروهای کاهنده کلسترول خون می‌توانند روی متابولیسم ویتامین ‌دی در بدن اثر منفی داشته باشند.

 خانم‌هایی که همیشه دچار درد مفاصل و عضلات هستند

آیا به تازگی متوجه شدید که دچار آرتروز یا فیبرومیالژیا هستید؟ پس بهتر است از پزشکتان بخواهید که سطح ویتامین ‌دی بدنتان را با یک آزمایش خون ساده بررسی کند. کمبود بعضی از انواع مواد مغذی می‌تواند منجر به بروز درد در عضلات و مفاصل شود. جالب است بدانید که دریافت مقادیر کافی ویتامین ‌دی دردهای بعد از ورزش را کاهش می‌دهد و سرعت ریکاوری عضله را بالا می‌برد.

 خانم‌هایی که از افسردگی رنج می‌برند 

مطالعه‌ای که روی 31000 نفر از افراد بزرگسال انجام شده و نتایج آن در British Journal of Psychiatry  منتشر شد، نشان داد افرادی که سطح ویتامین ‌دی خونشان پایین‌تر از سطح نرمال است، دو برابر بیشتر از دیگران دچار افسردگی می‌شوند. اگرچه علت این مساله هنوز مشخص نیست اما بعضی از متخصصان بر این باورند که ویتامین ‌دی روی وضعیت هورمونی و بعضی از نواحی مغز که مسئول تنظیم خلق و خوست، اثر منفی می‌گذارد.

 خانم‌هایی که مدام سردرد می‌گیرند

متخصصان با بررسی 2600 مرد در سال 2017 به این نتیجه رسیدند که سطح ویتامین ‌دی در خون افرادی که به‌طور مرتب دچار سردرد می‌شوند، پایین‌تر از دیگران است. در این مطالعه مشخص شد ریسک سردردهای مزمن در افراد با ویتامین ‌دی پایین دو برابر بیشتر از افرادی است که سطح این ویتامین در خونشان بالاست. اگرچه علت این مساله هنوز به‌طور کامل مشخص نشده است اما می‌توان این تاثیر را ناشی از اثر ضدالتهابی ویتامین ‌دی دانست که شانس ابتلا به میگرن و سردرد را پایین می‌آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.