بهترین رژیم غذائی برای بدن چیست؟

بهترین رژیم غذائی برای بدن چیست؟

دکتر سیدضیاء‌الدین مظهری، متخصص تغذیه و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران

بهترین راه دفع انرژی‌های انباشته شده به صورت چربی در اندام‌ها و احشای بدن استفاده از یک تغذیه متناسب، متعادل و متنوع است که زیر نظر متخصص یا کارشناس تغذیه نوشته شده باشد. کارشناسان تغذیه به نحوی رژیم کاهش وزن می‌نویسند که چربی‌های بدن، بدون تحریک سیستم ایمنی به تدریج و در طول زمان به انرژی مصرفی تبدیل شوند. توجه داشته باشید پیروی از رژیم‌های بی‌پایه و غیرعلمی مانند رژیم‌های با کالری بسیار پایین، رژیم تک‌خوری به‌خصوص رژیم پروتئین، رژیم‌های جادویی کانادایی و ۷ روزه و… نه تنها سلامت را به خطر می‌اندازند بلکه متابولیسم بدن را بهم زده و کاهش وزن اصولی را هم با مشکل مواجه می‌کنند.

علاوه بر تغذیه مناسب داشتن یک برنامه ورزشی سبک و سیستماتیک که منجر به خستگی و گرسنگی غیرقابل مقاومت در فرد نشود و او را به خوردن بیشتر ترغیب نکند می‌تواند در سوزاندن چربی‌های بدن کمک‌کننده باشد.

هرگز هیچ‌کدام از وعده‌های غذایی‌تان را حذف نکنید. مطالعات نشان می‌دهند افزایش تعداد وعده‌ها و کاهش حجم غذاهایی که می‌خورید می‌تواند از پرخوری و اضافه وزن جلوگیری کند. پس هیچ‌گاه به خود گرسنگی ندهید. وقتی بدن احساس می‌کند در قحطی قرار گرفته است از ذخایرش برداشت می‌کند اما وقتی می‌بیند نیاز بدن با ذخایرش تامین نمی‌شود ۳۵درصد سوخت‌وساز را پایین می‌آورد و به سراغ عضلات می‌رود. با اینکار عضلات به تدریج تحلیل می‌روند تا انرژی تولید کنند. انرژی ایجادشده از پروتئین موجود در عضلات هم محیط را اسیدی می‌کند. در این زمان فرمان دیگری از مغز صادر می‌شود که کلسیم از استخوان خارج شود تا بتواند محیط اسیدی ایجاد شده را خنثی کند. همچنین به آب میان‌بافتی و درون سلولی فرمان داده می‌شود که مواد مضر و مازاد بر نیاز بدن را به صورت ادرار یا مدفوع شل از بدن دور کنند. در پایان این فرآیند نه تنها فرد به هدفش که کاهش وزن پایدار است نمی‌رسد بلکه سلامتش به شدت به خطر می‌افتد.

شاید به این نکته توجه نکرده باشید اما خواب زودهنگام و سروقت هم می‌تواند به تناسب اندام کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *