اهمیت و لزوم تغذیه با شیر مادر

اهمیت و لزوم تغذیه با شیر مادر 1
  1. شیرمادر، تغذیه ایده‌آلی برای نوزاد فراهم می‌کند

شیرمادر حاوی همه ترکیبات مورد نیاز برای بدن نوزاد در شش‌ماهه اول زندگی او است. البته ویتامینD را باید از این میان مستثنی کرد. در طول اولین روزهای پس از زایمان، شیر غلیظ و زردرنگی به‌نام کلستروم یا آغوز از بدن مادر ترشح می‌شود که سرشار از پروتئین است، قند کمی دارد و میزان زیادی از ترکیبات مفید برای بدن نوزاد را در خودش می‌گنجاند. پزشکان برای جبران ویتامینD مورد نیاز نوزاد نیز از هفته دوم یا چهارم، استفاده از قطره‌های این ویتامین را برای نوزاد تجویز می‌کنند.

  1. شیرمادر حاوی آنتی‌بادی‌های مهم است

شیرمادر سرشار از آنتی‌بادی‌های مهم، خصوصا ایمونوگلوبینA، است که می‌توانند برای پیشگیری از ابتلا به بیماری یا مبارزه با بیماری در نوزاد اهمیت زیادی داشته باشد. درواقع، ایمونوگلوبینA از طریق ساختن یک لایه محافظتی در بینی، گلو و دستگاه گوارش نوزاد، این رویه محافظتی را اجرا می‌کند. تحقیقات بسیاری نشان داده‌اند که شیرخشک نمی‌تواند این محافظت ویژه را شبیه‌سازی کند و در نتیجه نوزادانی که از شیرمادر تغذیه نمی‌کنند، بیشتر در خطر ابتلا به ذات‌الریه، اسهال و بیماری‌های دیگر مواجه می‌شوند.

  1. شیردهی می‌تواند خطر ابتلا به بیماری در شیرخوار را کاهش دهد

محققان می‌گویند شیردهی مادر به نوزاد، خطر ابتلا به بیماری‌ها و مشکلات بسیاری را کاهش می‌دهد که عبارت‌اند از عفونت گوش میانی، عفونت‌های دستگاه تنفسی، سرماخوردگی‌ها و مشکلات ناشی از آن، بیماری‌های مربوط به روده، آسیب‌دیدگی بافت روده‌ها، سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS)، بیماری‌های آلرژیک، بیماری سلیاک، بیماری‌ روده التهابی، بیماری دیابت و لوسمی (سرطان خون) در دوران کودکی.

شیردهی علاوه بر این‌که خطر ابتلا به این بیماری‌ها را کاهش می‌دهد، می‌تواند در صورت مبتلا شدن نوزاد به این بیماری‌ها، شدت بیماری را کمتر کند. ضمن این‌که اثرات محافظتی شیردهی در طول دوران کودکی و حتی بزرگسالی باقی می‌مانند.

  1. شیرمادر، وزن کودک را به سطح استاندارد می‌رساند

شیرخوارانی که از شیرمادر تغذیه می‌کنند، وزن‌شان بیشتر از نوزادان دیگر به سطح استاندارد می‌رسد و کمتر به چاقی دوران کودکی مبتلا می‌شوند. به‌علاوه، لپتین که هورمون کلیدی و مهمی برای تنظیم اشتها و ذخیره‌سازی چربی‌ها محسوب می‌شود، در بدن این شیرخواران بیشتر ترشح می‌شود. محققان می‌گویند نوزادانی که از شیرمادر تغذیه می‌کنند، قابلیت خود-تنظیمی مناسبی برای دریافت شیر مورد نیازشان دارند و اساسا الگوهای تغذیه‌ای بهتری در آنان نسبت به دیگر نوزادان به‌وجود می‌آیند.

  1. فواید شیردهی به نوزاد برای خود مادران

مادرانی که شیردهی با شیر خودشان را جدی می‌گیرند، کمتر به افسردگی پس از زایمان مبتلا می‌شوند. ضمن اینکه به‌واسطه شیردهی، میزان اکسی‌توسین در بدن آنان افزایش می‌یابد و موجب تقویت احساس آرامش، شکل‌گیری پیوند عمیق‌تر بین مادر و نوزاد و همچنین احساس امنیت می‌شود.

شیردهی مادران می‌تواند به کاهش وزن بهتر آنان در سه‌ماهه اول پس از زایمان کمک کند. با این‌حال، محققان می‌گویند که این نقش کمکی در کاهش وزن حتی پس از سه‌ماهه اول نیز ادامه دارد. این اثرگذاری به‌واسطه افزایش میزان چربی‌سوزی در بدن آنان اتفاق می‌افتد که کاملا به شیردهی بستگی دارد. البته اگر الگوی تغذیه‌ای و برنامه ورزشی مناسبی نداشته باشید، آن‌چنان که بایسته است از این فواید بهره‌مند نخواهید شد.

علاوه بر این‌ها، شیردهی با محافظت از مادران در مقابل ابتلا به بیماری‌ها و سرطان‌های مختلف همراه است. برای مثال، اگر شیردهی بیشتر از یک سال طول بکشد، خطر ابتلا به سرطان‌های پستان و تخمدان در مادران 28 درصد کمتر می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *