نحوه مراقبت و برخورد با بیماران مبتلا به آلزایمر

نحوه مراقبت و برخورد با بیماران مبتلا به آلزایمر 1
در این مقاله با مطالب زیر آشنا می‌شوید... بستن

مراقبت از بیماران مبتلا به آلزایمر نیازمند کمی صبوری و انعطاف‌پذیری است. صبر و تحمل ما در نوع رفتار با بیمار مبتلا به آلزایمر می‌تواند امید به زندگی را در او تقویت کند و شانس کُند شدن روند پیشرفت بیماری را هم برایش فراهم بیاورد. اگر در خانه بیمار مبتلا به آلزایمر دارید، بهتر است این نکات را رعایت کنید.در ادامه درباره نکات پرستاری از بیماران آلزایمری صحبت خواهیم کرد:

نکات پرستاری از بیماران آلزایمری

1- جدول انجام وظایف داشته باشید

ممکن است یادآوری انجام دادن برخی از کارهای روزانه مانند بستن در یخچال بعد از نوشیدن آب یا خاموش کردن شعله گاز بعد از دم کردن چای برای‌تان مضحک به نظر برسد، اما واقعا امکان فراموش کردن همین کارهای ساده از سوی بیماران مبتلا به آلزایمر بسیار محتمل است. بنابراین، تمام کارهایی که بیمار شما باید در طول روز انجام دهد را در یک جدول بنویسید و آن را در دید بیمار قرار دهید. به این ترتیب، بیمار شما برای فراموش کردن کارهای جزئی احساس تحقیر نمی‌کند.

بیشتر بخوانید: آیا کمبود ویتامینD خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد؟

پرستاری از بیماران آلزایمری

2- بیمار را در کارهای روزانه مشارکت بدهید

یکی از مشکلات بیماران مبتلا به آلزایمر که باعث ابتلا به افسردگی و تشدید بیماری آنان می‌شود، حس کنار گذاشته شدن از جمع خانواده یا دوستان است. بنابراین، شما می‌توانید کارهای ساده و بی‌خطری مانند مشارکت در چیدن میز غذا، مشارکت در جمع و جور کردن وسایل سفر یا پیک‌نیک، یا مشارکت در فعالیت‌های خانوادگی را به بیمار خود بسپارید و دورادور مراقب کارهای او باشید.

موثر در بهبود بیماری آلزایمر : قرص نـروزان اورجینال

پرستاری از بیماران آلزایمری

3- پذیرش بیمار در جمع خانواده

بیماران مبتلا به آلزایمر شدیدا از تنهایی می‌ترسند. شما باید آنان را همیشه در جمع خانواده یا دوستان نگه دارید و برای پیشگیری از پیشرفت بیماری‌شان مکالمات روزمره یا مرور خاطرات را با بیمار داشته باشید.

پرستاری از بیماران آلزایمری

4- لزوم مراقبت‌های فردی

اگر بیمار مبتلا به آلزایمر شما در مراحل متوسط تا پیشرفته بیماری قرار دارد، برای پیشگیری از آسیب‌دیدگی او اصلا وی را در منزل تنها نگذارید، شب‌ها قبل از خواب درها را قفل کنید، مواد سمی را از دسترس او خارج کنید، وسایل تیز و برنده را دم دست نگذارید و داروهای خطرناک را در دسترس قرار ندهید. حتما حواس‌تان باشد که پیش از رفتن او به حمام یا دستشویی، درجه حرارت آب را بررسی کنید و اگر بیمارتان در مراحل متوسط تا پیشرفته بیماری قرار دارد، تمام ساعاتی که در سرویس بهداشتی یا حمام است، همراه او باشید. از طرف دیگر، خانه فردی که مبتلا به آلزایمر است، باید فاقد هر نوع پستی‌بلندی یا پله‌هایی باشد که شانس افتادن و آسیب‌دیدگی بیمار را افزایش می‌دهند.

آشنایی با محصول : قرص اولترا منیزیم

5- سرگرمی برای بیماران الزایمری

گاهی برخی از بیماران مبتلا به آلزایمر که بیماری آنان به مراحل پیشرفته نزدیک شده است، از فراموش کردن کارهای معمول روزانه بسیار ناامید و افسرده می‌شوند. بنابراین، شما می‌توانید به‌جای گوشزد کردن روزانه این کارها، آن‌ها را تبدیل به بازی یا سرگرمی کنید. مثلا به همسرتان که آلزایمر دارد و مسواک زدن را فراموش می‌کند، بگویید که «بیا با هم مسواک بزنیم!». به این ترتیب، هم او احساس سرافکندگی نمی‌کند و هم با دیدن نحوه مسواک زدن شما می‌داند که دقیقا قرار است چه کاری انجام دهد.

منبع : https://www.agingcare.com/articles/alzheimers-disease-care-at-home-139990.htm

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *