نکات مهم برای تقویت سلامت روان در افراد مبتلا به پوکی استخوان

ابتلا به پوکی استخوان، فرد بیمار را صرفا با علائم جسمانی آزار نمی‌دهد، بلکه بر سلامت روان او هم تاثیر منفی می‌گذارد. به‌گفته متخصصان، ابتلا به پوکی استخوان با احساس پیری بیش از حد و شکنندگی روانی همراه است. حتی عزت نفس افراد نیز به‌واسطه این بیماری ضعیف‌ می‌شود. در ادامه با راه های تقویت و درمان پوکی استخوان آشنا می شویم.

پوکی استخوان و افسردگی

وقتی فردی به‌علت پوکی استخوان دچار شکستگی استخوانی می‌شود، قاعدتا در معرض خطر مواجهه دوباره با این مشکل قرار می‌گیرد. هنگامی که شکستگی دوم اتفاق می‌افتد، این بیماران معمولا به افسردگی مبتلا می‌شوند.

تغییرات ظاهری به‌علت پوکی استخوان نیز می‌توانند سلامت روان بیماران را تخریب کنند. متاسفانه بسیاری از افراد مبتلا به پوکی استخوان با انحراف غیرعادی ستون فقرات مواجه می‌شوند و دیگر نمی‌توانند کاملا صاف بایستند. همین خمیده شدن به‌راحتی اعتمادبه‌نفس بیمار را از بین ببرد. اگر این خمیدگی‌ها به بدشکلی‌های استخوانی منجر شوند، احساس خجالت و شرم را در بیمار به‌وجود می‌آورند. بعضی از بیماران در این شرایط منزوی می‌شوند و سعی می‌کنند از خانه بیرون نیایند، درحالی که این تصمیم قطعا افسردگی آنان را تشدید خواهد کرد.

ترس از زمین خوردن نیز عامل دیگری است که بیماران مبتلا به پوکی استخوان را از انجام فعالیت‌های مورد علاقه بازمی‌دارد. این ترس می‌تواند تا جایی پیش برود که بیمار را زمین‌گیر کند، درحالی که متخصصان همواره فعالیت‌های بدنی و ورزشی استاندارد و ایمن را به چنین بیمارانی توصیه می‌کنند.

نکات مهم برای تقویت سلامت روان در افراد مبتلا به پوکی استخوان

1. پوکی استخوان را مدیریت کنید

هنوز درمان همیشگی و قطعی‌ای برای پوکی استخوان وجود ندارد، اما شما می‌توانید پیشرفت این بیماری را آهسته کنید یا مانع از پیشرفت آن شوید.

دریافت کلسیم (برای ساختن استخوان‌ها) و ویتامین D (برای جذب کلسیم) از طریق رژیم غذایی، اولین گام در همین راستا است. البته مقادیر مصرفی استاندارد از این ترکیبات مهم باید در کنار فعالیت بدنی مطلوب در طول روز قرار بگیرد. به‌علاوه، بهتر است با متخصصان تغذیه مشورت کنید تا بتوانید بهترین رژیم غذایی را متناسب با شرایط خودتان داشته باشید.

پوکی استخوان

2. فعالیت بدنی داشته باشید

حفظ و تداوم فعالیت بدنی برای افراد مبتلا به پوکی استخوان ضروری است. به‌گفته متخصصان، استخوان برای رشد کردن به فعالیت نیاز دارد و بهترین راه برای فعال کردن آن‌ها نیز ورزش است. البته برای این‌که برنامه ورزشی مناسبی داشته باشید، باید با پزشک خودتان مشورت کنید. بیشتر پزشکان معمولا پیاده‌روی با کفش‌های مناسب و به دور از محیط‌های لغزنده و غیرمسطح را توصیه می‌کنند. توجه داشته باشید که ورزش‌های مختلف می‌توانند سطح اندورفین را در بدن شما افزایش بدهند و از این طریق به مقابله با افسردگی کمک برسانند.

تقویت و درمان پوکی استخوان

3. درمان افسردگی را جدی بگیرید

اگر احساس کردید که شدیدا ناراحت و تنها هستید و هیچ انرژی‌ای برای زندگی ندارید و این علائم برای حدودا 2 هفته ادامه پیدا کردند، حتما نزد پزشک بروید. امروزه داروهای تجویزی و روان‌درمانی‌های مطلوبی برای افراد مبتلا به افسردگی در دسترس هستند.

راه های تقویت پوکی استخوان

4. راه خوشحال کردن خودتان را پیدا کنید

آیا خرید کردن به شما هم احساس شادی و آرامش می‌دهد؟ اگر پاسخ‌تان مثبت است، می‌توانید در ساعت‌هایی که خیابان‌ها شلوغی کمتری دارند، به خرید بروید. خوردن ناهار یا شام همراه با دوستان نیز می‌تواند همین حس شادی و آرامش را در شما به‌وجود بیاورد.

منبع : https://psychiatry.org/patients-families/depression/what-is-depression

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *