چه عواملی باعث ایجاد لاغری مفرط می‌شوند؟

لاغری مفرط نیازمند یک ارزیابی دقیق پزشکی و تغذیه‌ای است. برخی افراد اذعان می‌کنند لاغر هستند اما وقتی BMI آنها گرفته می‌شود در محدوده کاملا طبیعی قرار دارند. گاهی اوقات هم افراد هیچ بیماری یا مشکل زمینه‌ای خاصی ندارند و به خوبی غذا می‌خورند اما باز هم وزن نمی‌گیرند و تقریبا وزنشان همیشه ثابت است.
در این مقاله با مطالب زیر آشنا می‌شوید... بستن

همان‌طور که چاقی یک بیماری محسوب می‌شود و ممکن است باعث بروز بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی-عروقی، دیابت و… شود، لاغری مفرط هم رنج‌آور است و می‌تواند زمینه‌ بسیاری از بیماری‌ها را برای فرد فراهم کند. از نظر علمی و پزشکی افراد لاغر افرادی هستند که وزنشان 15 تا 20 درصد کمتر از وزن ایده‌آلشان است. در ادامه علت لاغری را با هم بررسی می کنیم:

لاغری بیش از حد نیازمند یک ارزیابی دقیق پزشکی و تغذیه‌ای است. برخی افراد اذعان می‌کنند لاغر هستند اما وقتی BMI  آنها گرفته می‌شود در محدوده کاملا طبیعی قرار دارند. گاهی اوقات هم افراد هیچ بیماری یا مشکل زمینه‌ای خاصی ندارند و به خوبی غذا می‌خورند اما باز هم وزن نمی‌گیرند و تقریبا وزنشان همیشه ثابت است.

بد نیست بدانید در علم تغذیه شاخصی به نام نمایه توده بدنی یا اختصارا BMI وجود دارد که براساس آن میزان چاقی و لاغری افراد سنجیده می‌شود. برای به‌دست آوردن این شاخص باید وزنتان را به کیلوگرم تقسیم بر مجذور قدتان به متر بکنید. از نظر علمی BMI طبیعی و خوب باید بین 5/18 تا 25 باشد افرادی که در این محدوده قرار دارند نسبت به سایرین سالم‌تر هستند. هرچه BMI فردی از 5/18 کمتر باشد یعنی لاغر است و هرچه از 25 بالاتر باشد نشانه اضافه وزن و چاقی خواهد بود. در نتیجه خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها در این افراد بیشتر است.

آشنایی با مکمل : قرص ولمن اورجینال مخصوص آقایان

علت لاغری مفرط چیست؟

  • همانطور که می‌دانید ژنتیک افراد مختلف با هم فرق دارد به همین دلیل برخی با اینکه غذای زیادی نمی‌خورند اما چاق می‌شوند و بعضی دیگر با اینکه تغذیه خوبی دارند اما وزن نمی‌گیرند. علت این مساله به متابولیسم پایه یا سوخت‌وساز بدن برمی‌گردد. برخی افراد به‌صورت ژنتیکی سوخت‌وساز بالایی دارند. در نتیجه هرچه می‌خورند می‌سوزانند و وزن نمی‌گیرند و برعکس برخی دیگر متابولیسم پایینی دارند و چاق می‌شوند.
  • نکته دیگر بررسی وجود یک بیماری زمینه‌ای در فرد است. گاهی اوقات لاغری‌ بیش از حد به‌دلیل وجود یک بیماری دیگر است. مثلا ممکن است فرد به پرکاری تیرویید مبتلا شده باشد.
  • آلودگی‌های انگلی به‌خصوص در کودکان هم می‌تواند باعث لاغری مفرط آنها باشد. یا به هر دلیلی ممکن است سوءجذب وجود داشته باشد.
  • در صورتی که فردی به سرعت طی مدت کوتاهی بدون اینکه خواسته باشد وزنش را از دست بدهد نیازمند ارزیابی‌های دقیق‌تری است زیرا ممکن است این حالت به‌دلیل بدخیمی‌های موجود در دستگاه گوارش یا سایر قسمت‌های بدن ایجاد شده باشد.
  • گاهی هم کاهش وزن به‌دلیل مسائل و مشکلات روانی ایجاد می‌شود که مهم‌ترین آنها افسردگی‌های شدید است. در نتیجه مشکل لاغری این افراد را نمی‌توان با دادن رژیم غذایی و مکمل برطرف کرد. این افراد ابتدا باید به یک روان‌شناس یا روان‌پزشک مراجعه کنند تا مشکل افسردگی‌شان درمان شود و بعد با گرفتن رژیم غذایی برای چاقی به وزن مناسب برسند. در غیر این صورت مراجعه به متخصص تغذیه به تنهایی بی‌فایده خواهد بود.

آشنایی با مکمل : قرص ولومن اورجینال مخصوص خانم ها

منبع : https://www.medicalnewstoday.com/articles/321612

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *