آلزایمر چیست و علائم آن کدام است؟

آلزایمر چیست و علائم آن کدام است؟ 1
در این مقاله با مطالب زیر آشنا می‌شوید... بستن

آلزایمر چیست و علائم آن کدام است؟

آلزایمر، یک بیماری پیشرونده است که باعث تخریب حافظه و عملکردهای مهم مغزی می‌شود. وقتی که فردی در ابتدای راه ابتلا به آلزایمر قرار می‌گیرد، نخست ممکن است در به یاد آوردن برخی مسائل کمی سردرگم شود. به‌مرور زمان و با پیشرفت آلزایمر، فرد بیمار وقایع مهم و افراد موثر در زندگی‌اش را هم از یاد می‌برد. آلزایمر جزو اختلالات مغزی محسوب می‌شود و می‌تواند تاثیری منفی بر روابط فردی و اجتماعی بیمار بگذارد.

بیشتر بخوانید : نحوه مراقبت و برخورد با بیماران مبتلا به آلزایمر

ابتلا به آلزایمر باعث می‌شود که سلول‌های مغزی کم‌کم از بین بروند و سلول جدیدی جایگزین آن‌ها نشود. از دست رفتن تدریجی سلول‌های مغزی باعث اختلال در عملکرد مغز و قدرت حافظه می‌گردد. 

به خاطر داشته باشید که مصرف برخی از داروهای روان‌پزشکی می‌تواند احتمال ابتلا به آلزایمر را افزایش دهد. ضمن این‌که داشتن سابقه خانوادگی ابتلا به آلزایمر، ابتلا به برخی جهش‌های ژنتیکی، اعتیاد، سیگار کشیدن و سبک زندگی ناسالم هم می‌توانند بر ابتلا به آلزایمر موثر باشند، تا جایی که محققان معتقدند مصرف چربی‌های ترانس و اشباع، غذاهای شور، شیرین و سرخ‌کرده در کنار کم‌تحرکی از عوامل تشدید آلزایمر محسوب می‌شوند.

آلزایمر

علائم شروع آلزایمر

گاهی برخی از افراد جوان یا میان‌سال فراموشی یا گیجی‌های موقت خود را به آلزایمر ربط می‌دهند. این درحالی است که افزایش سن به‌عنوان یکی از مهم‌ترین فاکتورهای خطر ابتلا به آلزایمر محسوب می‌شود و محققان معتقدند که تقریبا هیچ فرد زیر 65 سالی به بیماری آلزایمر مبتلا نمی‌گردد (هرچند که ممکن است گاهی در تمام بیماری‌ها استثنا وجود داشته باشد.) اولین نشانه‌های ابتلا به آلزایمر در افراد سالمند این است که ابتدا امور معمولی روزانه مانند خوردن داروها، جای کلید یا سوییچ، شماره تلفن اطرافیان یا غیره را فراموش می‌کنند. با شروع روند ابتلا به آلزایمر و تخریب تدریجی سلول‌های مغز، این علائم برای بیمار ایجاد می‌شوند:

  • گفتن مداوم یک خاطره، یک خبر یا یک سوال برای اطرافیان
  • فراموش کردن ادامه مکالمه‌های طولانی و قرارهای ملاقات
  • فراموش کردن آدرس و شماره تلفن اطرافیان
  • فراموش کردن نام یا نام خانوادگی برخی از اطرافیان نزدیک
  • پیدا نکردن کلمات مناسب برای بیان منظور خود
  • فراموش کردن ترتیب انجام دادن کارهای روتین؛ مثلا خانم‌های مبتلا به آلزایمر ممکن است هنگام آشپزی فراموش کنند که کدام ماده غذایی را باید در چه زمانی به ظرف غذا اضافه کنند.
  • از دست دادن قدرت تفکر و تصمیم‌گیری در شرایط روتین روزانه؛ مثلا بیمار مبتلا به آلزایمری که قبلا رانندگی می‌کرده است، ممکن است هنگام رانندگی فراموش کند که باید برای توقف یا پارک کردن خودرو چه عکس‌العملی انجام بدهد.
  • تغییر رفتار؛ بیمار مبتلا به آلزایمر ممکن است دچار کاهش خلق‌وخو، تغییر در الگوی خواب یا از دست دادن عادت‌های قدیمی شود. در برخی از موارد و با پیشرفت بیماری آلزایمر ممکن است بیمار به اذیت کردن اطرافیان یا حتی در مواردی بروز رفتارهای نامعقول اجتماعی مانند دزدی کردن تمایل پیدا کنند.

موثر در بهبود بیماری آلزایمر : قرص دوپاویت

 

درمان آلزایمر چیست؟

تاکنون، متاسفانه راه‌حل دائمی و کاملی برای درمان آلزایمر وجود ندارد. آلزایمر یک بیماری مزمن و پیشرونده است و در حال حاضر درمان‌ها اغلب به منظور کنترل علائم و کاهش تأثیرات بیماری متمرکز شده‌اند. درمان‌های مختلفی برای مدیریت آلزایمر وجود دارد که شامل موارد زیر می‌شوند:

داروها : مهارکننده‌های استنشاق اسید آمینوهیدروژناز (AChEIs):** این داروها به منظور افزایش سطح یک ماده شیمیایی در مغز به نام استنشاق اسید آمینوهیدروژناز استفاده می‌شوند که نقش در انتقال اطلاعات بین سلول‌های عصبی دارد.
مهارکننده‌های گلوکوز آمینوئید (NMDA):** برخی داروها این راه را جلوه می‌دهند که اطلاعات در مغز بهتر انتقال پیدا کنند.

داروهای کنترل رفتاری : برخی داروها برای مدیریت علائم رفتاری مانند اضطراب، افسردگی و تعصب مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تغییرات در سبک زندگی

  • فعالیت‌های فیزیکی منظم و فعالیت‌های ذهنی مانند تمرین‌های مغزی.
  •  تغذیه سالم و متوازن.

پشتیبانی روان‌شناختی : کمک از روان‌پزشک یا مشاور برای مدیریت استرس و بهبود کیفیت زندگی.

پشتیبانی از خانواده : آموزش‌ها و گروه‌های حمایت برای خانواده‌ها به منظور مدیریت بهتر مراقبت از فرد مبتلا به آلزایمر.

توجه داشته باشید که درمان آلزایمر باید توسط یک تیم بهداشتی ارائه شود و با توجه به نیازهای خاص هر فرد تنظیم شود. همچنین، تاکنون هیچ درمان دائمی برای آلزایمر وجود ندارد، و درمان‌ها بیشتر به منظور مدیریت علائم و کاهش تأثیرات بیماری متمرکز شده‌اند.

منبع : https://www.alz.org/alzheimers-dementia/what-is-alzheimers

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *