فواید و خطرات چای سبز برای بیماران دیابتی

شاید شما هم شنیده باشید که چای سبز می‌تواند فواید زیادی به بدن برساند. طبق گزارش اخیر Chinese Medicine، مطالعات متعددی نشان داده‌اند که چای سبز دارای نقش موثری در تقویت سلامت قلب، مبارزه با بیماری‌ها و حتی تقویت عملکرد مغز است. با این‌حال، آیا می‌توان چای سبز را به بخشی ثابت از رژیم غذایی برای افراد مبتلا به بیماری دیابت نوع2 تبدیل کرد؟

وقتی فردی به بیماری دیابت نوع2 مبتلا می‌شود، سلول‌های بدنش دیگر نمی‌توانند قند خون (گلوکز)‌ را به‌خوبی جذب کنند، چون با مشکل مقاومت به انسولین روبه‌رو شده است. خود مقاومت به انسولین هم به افزایش سطح قند خون منجر می‌شود که درنهایت خطر مواجهه با عوارض دیابت از جمله بیماری‌های قلبی، نارسایی کلیوی و آسیب‌های عصبی را افزایش می‌دهد. با توجه به همین نکات،‌ انتخاب‌های بیماران دیابتی در زمینه نوشیدنی‌ها و غذاها می‌توانند به میزان قابل توجهی بر سطح قند خون تاثیر بگذارند. از همین منظر است که مصرف چای سبز توسط این بیماران،‌ اهمیت متفاوتی پیدا می‌کند.

مطالعات متعدد و گسترده‌ای در زمینه اثرگذاری چای سبز بر کاهش وزن و همچنین کمک به کنترل قند خون در افراد مبتلا به بیماری دیابت نوع2 انجام شده‌اند. محققان می‌گویند که این اثرگذاری می‌تواند متنوع باشد، اما هر فنجان چای سبز ساده واقعا هیچ کالری‌ای به بدن نمی‌رساند. این ویژگی یعنی چای سبز را باید جایگزین مهمی برای نوشیدنی‌های شیرین و کالری‌دار تلقی کرد.

محققان می‌گویند کاتچین درون چای سبز که نوعی آنتی‌اکسیدان قوی است، به کاهش مقاومت به انسولین کمک می‌کند، چون هضم و جذب کربوهیدرات‌ها را تحت کنترل درمی‌آورد. یکی از مطالعات منتشرشده در Iranian Journal of Medical Sciences  نشان می‌دهد که نوشیدن چای سبز به‌طور منظم (3 فنجان چای سبز در روز به مدت 4 هفته متوالی)، اثرات مثبتی برای مقاومت به انسولین و همچنین برای افزایش سطح کلسترول خوب خون یا HDL در افراد مبتلا به بیماری دیابت دارد. البته محققان تاکید می‌کنند که بعید است چای سبز به‌تنهایی بتواند قند خون و کلسترول خون را کنترل کند و این افراد باید رژیم غذایی متعادلی هم داشته باشند. رژیم غذایی متعادل مساوی است با کاهش میزان استفاده از قندهای افزودنی، کربوهیدرات‌های ساده،‌ چربی‌های اشباع و همچنین کنترل وزن.

بعضی از مطالعات علمی هم نشان می‌دهند که نوشیدن چای سبز می‌تواند خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع2 را کاهش بدهد. طبق گزارش Annals of Internal Medicine، افراد ژاپنی که روزانه 6 فنجان یا بیشتر از چای سبز استفاده می‌کنند، 33 درصد کمتر از دیگران با خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع2 مواجه هستند.

علاوه بر این‌ها، چای سبز می‌تواند اثرات آرام‌بخشی برای ذهن و بدن داشته باشد. درواقع، نوعی اسید آمینه به نام ال-تیانین در چای سبز وجود دارد که این اثر آرام‌بخش را به‌وجود می‌آورد. طبق مطالعه منتشرشده در Journal of Physiological Anthropology، ال-تیانین می‌تواند به کاهش اضطراب و همچنین پیشگیری از بالا رفتن فشارخون به علت استرس نیز کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *