هر آنچه لازم است درباره ویتامینE بدانید

ویتامینE در فعالیت سلول‌ها نقش مهمی دارد چون از غشاء سلولی محافظت می‌کند. این ویتامین یک آنتی‌اکسیدان قوی است که با نابودسازی رادیکال‌های آزاد، سلول‌ها را جوان و فعال نگه می‌دارد. ویتامینE در سیستم قلبی و عروقی بدن نقش مراقبت از شریان‌ها را برعهده دارد و نیز در بهبود التهاب‌ها تقریباً معجزه می‌کند!

چه میزان ویتامینE برای بدن نیازاست؟

بعد از بلوغ و جوانی، لازم است روزانه 14 میلی‌گرم ویتامینE به بدن برسد. البته مادران شیرده، باید این میزان را به 19 میلی‌گرم در روز برسانند. یادتان باشد که این ویتامین در بدن تولید نمی‌شود بلکه از طریق مواد غذایی مصرفی وارد بدن می‌شود. مصرف ویتامینE در تخفیف دردهای قاعدگی معجزه می‌کند!

خطرات ناشی از فقر ویتامینE

معمولاً نشانه‌های کمبود ویتامینE در میان ملت‌های غربی کمتر و غالباً به‌ندرت دیده می‌شود. با این حال،‌ مصرف دخانیات و بعضی از بیماری‌ها مثل فیبروزکیستیک، از عواملی هستند که می‌توانند کمبود این ویتامین را تشدید کنند. مهمترین نشانه‌های فقر ویتامینE شامل خستگی مفرط، ضعف ماهیچه‌ها، مشکلات عصبی، کم‌خونی و ضعف بینایی است.

 بهترین منابع غذایی حاوی ویتامینE

حبوبات و آجیل منبع غنی ویتامینE هستند. انواع و اقسام بادام، تخمه آفتاب‌گردان، فندق، روغن آفتاب‌گردان، میوه درخت کاج، پوره گوجه کنسروشده، گردو و نیز روغن بادام‌زمینی، همگی به میزان قابل توجهی حاوی مقادیر بالای ویتامینE می‌باشند.

ویتامینE خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می‌دهد. پژوهشگران دانشگاه پزشکی شیکاگو با بررسی عادت غذایی ۶۰۰۰ نفر دریافتند آن دسته از افرادی که دچار مشکلات فراموشی و نظایر آن نیستند، در برنامه غذایی روزانه خود غذاهای سرشار از ویتامینE را گنجانده‌اند. ویتامینE، رادیکال‌های آزاد را که تخریب‌گر سلول‌های مغزی هستند، مهارمی‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.