چرا هر کار می‌کنم وزنم پایین نمی‌آید؟

چرا هر کار می‌کنم وزنم پایین نمی‌آید؟ 1

دکتر سیدضیاء‌الدین مظهری، متخصص تغذیه و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران

بسیاری از افراد چاق یا با اضافه وزن بالا برای پایین آوردن وزنشان دست به هر کاری می‌زنند اما باز هم موفقیتی کسب نمی‌کنند و با شکست روبرو می‌شوند. علت این مساله آن است که افراد می‌خواهند طی مدت کوتاهی خیلی سریع وزنشان را کم کنند، از این‌رو خیلی سریع هم با شکست مواجه می‌شوند و وزنشان از قبل هم بیشتر می‌شود. پس لطفا قبل از آن که برای کاهش وزن اقدام کنید ابتدا از یک پزشک یا متخصص تغذیه مشورت بگیرید و آزمایش‌ها و چکاپ‌های لازم را انجام بدهید. گاهی انباشت چربی در بدن فقط به دلیل مصرف زیاد مواد غذایی نیست بلکه اختلال در کارکرد برخی غدد بدن هم می‌تواند میزان سوخت‌وساز را پایین بیاورد. در این صورت مصرف قرص و داروهای چربی‌سوز مشکلی را حل نخواهد کرد. مثلا اگر تیروئید فردی کم‌کار شده باشد انباشت آب در بدنش بین ۸ تا ۱۰ لیتر افزایش پیدا کرده و باعث ورمش خواهد شد بنابراین چنین فردی حتما باید اول مشکل تیروئیدش را حل کند.

متاسفانه برخی از افراد چاق حتی اگر به متخصص تغذیه هم مراجعه کرده باشند مطابق رژیم پیش نمی‌روند. به این معنا که خیلی کمتر از رژیمشان می‌خورند و خیلی بیشتر فعالیت می‌کنند. این مساله تنظیمات بدن را بهم می‌ریزد و متابولیسم پایه را پایین می‌آورد. در نتیجه با وجود اینکه فرد گرسنه می‌ماند اما لاغر نمی‌شود.

نکته دیگر اینکه اغلب کسانی که با پیروی درست از رژیم‌های مناسب نتیجه نمی‌گیرند، به کم‌خونی مبتلا هستند. کم‌خونی باعث می‌شود انتقال اکسیژن از ریه‌ها به بافت‌ها کمتر صورت بگیرد و در نتیجه ریزمغذی‌ها و درشت‌مغذی‌هایی که با تلفیق با اکسیژن می‌سوزند به اندازه کافی اکسیژن دریافت نمی‌کنند و سوخت‌وساز به‌خوبی انجام نمی‌شود. همچنین بسیاری از این افراد به کمبود فسفر، منیزیوم و… مبتلا هستند و باید زیر نظر پزشک از مکمل‌های لازم استفاده کنند تا نتیجه بگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *