مصرف غذاهای پرچرب در بارداری، جنین را در معرض ابتلا به کبدچرب قرار می‌دهد

مصرف غذاهای پرچرب در بارداری، جنین را در معرض ابتلا به کبدچرب قرار می‌دهد 1

مصرف غذاهای پرچرب در بارداری، جنین را در معرض ابتلا به کبدچرب قرار می‌دهد. روز به روز شواهد علمی بیشتری به دست می‌آید که نشان می‌دهد ما همان چیزی هستیم که مادرمان طی دوران بارداری می‌خورد. به‌طوری که پیروی از یک رژیم غذایی پرچرب در این دوران می‌تواند خطر ابتلای کودک به چاقی یا کبدچرب غیرالکلی را در سال‌های بعد افزایش دهد. مطالعه‌ای که به تازگی در ایالات متحده آمریکا انجام شده، راه‌حل جدیدی برای این مشکل ارائه کرده است.

محققان می‌گویند ماده‌ای به نام پیولوکویینولین کوئینون موسوم به PQQ می‌تواند به پیشگیری از ابتلا به کبدچرب غیرالکلی کمک کند. این ماده نوعی ترکیب آنتی‌اکسیدانی است که در مواد غذایی با منشاء گیاهی مانند فلفل سبز، کیوی، کرفس، جعفری، پاپایا و شیر مادر یافت می‌شود. محققان در بررسی‌های خود به این نتیجه دست یافته‌اند که PQQ می‌تواند از پیشرفت بیماری کبدچرب غیرالکلی در موش‌هایی که مادرشان در بارداری رژیم غذایی پرچرب داشته‌اند، جلوگیری ‌کند.

دکتر کارن جانشر، دانشیار دانشگاه پزشکی کلرادو و سرپرست این تیم تحقیقاتی و همکارانش اخیرا نتایج این مطالعه را در مجله Hepatology Communications منتشر کرده‌اند.

بیماری کبدچرب غیرالکلی باعث ساخته شدن چربی در کبد به دلایلی به غیر از مصرف الکل می‌شود. تخمین زده می‌شود که این بیماری حدود 30 تا 40درصد افراد بزرگسال را در آمریکا درگیر کرده و به یکی از شایع‌ترین بیماری‌های کبدی در این کشور تبدیل شده است. چاقی، کلسترول بالا، پرفشاری خون، تری‌گلیسرید بالا و… از جمله عوامل کلیدی هستند که با بروز کبدچرب غیرالکلی ارتباط دارند که اغلب به دلیل پیروی از رژیم‌های غذایی پرچرب ایجاد می‌شوند.

دکتر جاشنر می‌گوید: «شواهد زیادی در دست است که نشان می‌دهد اضافه وزن و چاقی دوران بارداری باعث ایجاد شرایط التهابی در رحم می‌شود. این مساله به بروز اختلال در سیستم ایمنی نوزاد در بلندمدت منجر شده و سلامت باکتری‌های روده را به خطر می‌اندازد. این مساله می‌تواند خطر فاکتوری جدی برای ابتلا به کبدچرب باشد.»

نتایج مطالعه دکتر جاشنر و همکارانش که با هدف بررسی تاثیر مصرف PQQ در دوران بارداری و پیشگیری از ابتلا به کبدچرب انجام شده، نشان می‌دهد وزن موش‌هایی که مادرشان درمصرف غذاهای پرچرب در بارداری، جنین را در معرض ابتلا به کبدچرب قرار می‌دهد دوران بارداری رژیم پرچربی داشته، 56درصد بیشتر از سایرین است. این موش‌ها همچنین پس از تولد دچار تغییراتی در باکتری‌های دستگاه گوارش می‌شوند که با بروز استئاتوهپاتیت (نوعی از بیماری کبدچرب غیرالکلی که با التهاب همراه است) رابطه دارد. اگرچه دریافت PQQ در دوران بارداری توسط موش مادر با وجود داشتن رژیم غذایی پرچرب باعث می‌شود که نوزاد در هنگام تولد اضافه وزن زیادی نداشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *