علت خشکی زانو

بررسی علت خشکی زانو

علت خشکی زانو می تواند عوامل مختلفی باشد. از مهم ترین علت های خشکی زانو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بررسی علت خشکی زانو

آرتروز(آرتریت) زانو

آرتریت زانو، اصلی ترین علت خشکی زانو می باشد. دو نوع آرتریت وجود دارد که می‌تواند منجر به خشک شدن مفاصل زانو شود. استئوآرتریت مفصل زانو، شایع ترین نوع آرتریت می باشد. این بیماری در مراحل پیشرفته منجر به کاهش مایع مفصلی زانو و کاهش حرکت مفاصل می گردد و در نتیجه منجر به سفت شدن و خشکی مفاصل زانو می شود. آرتریت روماتوئید یک بیماری خود ایمنی و علت خشکی زانو است که التهاب و تورم ایجاد کرده و منجر به آسیب رسانی به غضروف ها و استخوان ها می شود.

آسیب های مینیسک و رباط زانو

کشیدگی بیش از حد و پارگی مینیسک های زانو باعث فشار مضاعف بر غضروف های مفصلی انتهای استخوان ها شده، از حرکت روان غضروف ها جلوگیری کرده و موجب بی حرکتی و خشکی مفصل زانو می شود. کشیدگی بیش از حد و پارگی رباط های زانو منجر به خونریزی و تورم در مفصل زانو گردیده و در حرکت مفاصل اختلال ایجاد کرده و در نتیجه زانو سفت و خشک می شود.

نقرس زانو

یکی از علت های خشکی زانو، رسوب کریستال های اسید اوریک در بافت مفاصل زانو می باشد که می تواند منجر به تورم، قرمزی، درد شدید و خشکی مفاصل گردد.

درمان خشکی زانو ها

عدم توازن عضلانی و کاهش انعطاف پذیری عضلات

کاهش قدرت عضلات اطراف مفصل زانو، فشار وارد بر مفصل را افزایش داده و منجر به کاهش تحرک و خشکی مفاصل زانو می گردند.

شکستگی استخوان یا مفصل زانو

شکستگی استخوان نیز به دلیل ایجاد درد و بی ثباتی در مفصل زانو، می تواند موجب خشکی  و بی حرکتی مفصل زانو گردد.

بورسیت زانو

هنگامی که کیسه های حاوی مایع( بورس ها) در اطراف مفصل زانو ها ملتهب می شوند اختلال بورسیت زانو ایجاد می شود که منجر به کاهش حرکات مفاصل و در نتیجه خشکی زانو میگردد.

تاندونیت زانو

هنگامی که تاندون های زانو دچار التهاب یا تخریب شوند حرکات عادی مفاصل زانو را محدود کرده و در نتیجه منجر به سفتی و خشکی مفاصل زانو ها می گردند.

مکمل جوینتیس اورجینال مکمل جوینتیس اورجینال

علت خشکی زانو ها اغلب نتیجه استفاده بیش از حد از زانو ها، آسیب های زانو، کم تحرکی است.

علت خشکی مفصل زانو

از مهم ترین علائم خشکی مفصل زانوها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درد زانوها که در هنگام فعالیت زیاد می شود، اما با استراحت کمی بهتر می شود.
  • تورم زانوها که اغلب با گرمی و التهاب و قرمزی همراه میباشد.
  • سفتی و کاهش تحرک زانوها که انجام فعالیت های روزمره مثل راه رفتن نشست و برخاست و غیره را سخت می کند.
  • تق تق زانو و صدا دادن زانو که هنگام حرکت کردن شنیده می شود.

پیشگیری از خشکی زانوها

راهکارهای مختلفی جهت پیشگیری از خشکی زانو ها وجود دارند که از بارزترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ورزش کردن و کاهش وزن

ورزش کردن و کاهش وزن باعث کشش عضلات میگردد و منجر به تقویت عضلات نواحی اطراف مفاصل زانو شده و در نهایت منجر به پیشگیری از خشکی زانو ها می گردد.

رژیم غذایی غنی از مواد مغذی

مواد غذایی با خصوصیات ضد التهابی مانند سبزیجات برگ دار تیره، غذاهای دریایی، سیر، زنجبیل، روغن زیتون، قارچ، سیب زمینی شیرین و همچنین حفظ میزان کافی آب جهت بهبود سلامت عمومی و در پیشگیری از خشکی زانو ها  بسیار تأثیرگذار است.

رژیم غذایی غنی از مواد مغذی در پیشگیری از خشکی زانوها موثر است.

استفاده از مکمل های غذایی

کمبود ریزمغذی هایی مثل ویتامین های D ،E،C،B12، املاح معدنی رابطه مستقیمی با خشکی مفصل زانو و درد زانو دارد. با ترکیب رژیم غذایی متعادل و مصرف مکمل های تخصصی می توان کمبود ریزمغذی ها را برطرف کرده و از انواع مشکلات مفصلی مانند سفتی و خشکی زانو ها جلوگیری کرد.

قرص جوینتیس کلاژن قرص جوینتیس کلاژن

درمان خشکی زانو ها

ترکیب ورزش کردن و داشتن رژیم غذایی غنی از مواد مغذی و استفاده از مکمل های غذایی جهت  نگه داشتن سطح بهینه مایع مفصلی زانوها همراه با درمان های پزشکی مانند دارودرمانی ( از جمله مصرف کورتیکو استروئید ها و تزریقات ترمیمی زانو مثل هیالورونیک اسید) ، استفاده از زانوبند، فیزیوتراپی و جراحی می توانند در کاهش و درمان خشکی زانو ها بسیار اثرگذار باشند.

ترکیب ورزش کردن و داشتن رژیم غذایی غنی از مواد مغذی

نتیجه گیری:

علت خشکی زانو ها اغلب نتیجه استفاده بیش از حد از زانو ها، آسیب های زانو، کم تحرکی، بیماری های مختلف، کمبود ریزمغذی های ضروری، دهیدراته شدن مفصل زانو و کاهش سطح مناسب مایع مفصلی زانو می باشد. با ترکیب رژیم غذایی متعادل و مصرف مکمل های تخصصی می توان کمبود ریزمغذی ها را برطرف کرده و از انواع مشکلات مفصلی مانند سفتی و خشکی زانو ها جلوگیری کرد. مکمل جوینتیس اورجینال به دلیل دارا بودن گلوکزامین، کندروئیتین، ویتامین های D ،E،C،B12 ،املاح معدنی و عصاره ریشه زنجبیل به کاهش التهاب، افزایش انعطاف پذیری و عملکرد صحیح مفاصل و در نتیجه به پیشگیری و کمک به درمان خشکی زانو ها کمک می کند. مکمل جوینتیس کلاژن علاوه بر دارا بودن ریز مغذی های ذکر شده دارای کلاژن نوع 2 می باشد که پروتئین ساختاری اولیه در غضروف و استخوان ها میباشد که به حفظ و ترمیم مفاصل کمک کرده و در نتیجه به پیشگیری و کمک به درمان خشکی زانو ها کمک می کند. همچنین می توان از قرص و یا شربت استئوکر نیز استفاده کرد که حاوی  غلظت مناسبی از کلسیم، ویتامین D، زینک و منیزیم می باشد که می تواند برای سلامت استخوان ها کاملاً مؤثر باشد. شما میتوانید تحت نظر پزشک از قرص جوینتیس کلاژن ویتابیوتیکس استفاده کنید که مکملی مفید و اثر بخش در ترمیم و بازسازی غضروف ها، تاندون ها و مایع مفصلی است و در نتیجه به پیشگیری و کمک به درمان خشکی زانو ها کمک می کند. همچنین خانم ها در سنین یائسگی می توانند از قرص ایزومکس ویتابیوتیکس نیز استفاده کنند که حاوی کلسیم، منیزیم، ویتامین D3 و ایزوفلاون های طبیعی سویا می باشد و به حفظ استحکام و سلامت استخوان ها و در نتیجه به پیشگیری و کمک به درمان خشکی زانو ها کمک می کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *